لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

جان کری با متحدین اروپایی امریکا در مورد سوریه بحث می‌کند


وزیر خارجۀ امریکا امروز به لندن می‌رود تا با متحدین اروپایی واشنگتن در مورد جنگ داخلی سوریه بحث کند.

جان کری دیروز در لوزان سوئیس با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و دیپلوماتان ارشد عربستان سعودی، قطر، ایران، عراق، اردن، مصر و ترکیه دیدار کرد.

این مذاکرات بدون توافق روی اقدامات مشخص برای متوقف ساختن خشونت‌ها در سوریه به پایان رسید.

مذاکرات پس از آن برگزار شد که ماه گذشته آتش بس که به میانجی گری امریکا و روسیه روی آن موفقه شده بود، درهم شکست.

وزیر امور خارجه امریکا به خبرنگاران گفت، تماس‌ها به سطح مقامات بلند رتبه تا هفدهم ماه اکتوبر ادامه دارند تا در مورد اقدامات بعدی بحث صورت گیرد.

جان کری اضافه کرد، طرفین به گفته وی ممکن است به شکل دادن برخی روش‌های مختلف دست یابند.

در این میان سیرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت، او بر یک پروسه سیاسی برای پایان جنگ سوریه تأکید می‌کند که به زودترین فرصت ممکن آغاز شود.

وزارت خارجه روسیه، روی موفقیت موافقتنامه آتش بس امریکا – روسیه تأکید نموده که اوپوزیسیون میانه رو ضد حکومت سوریه باید از جبهه فتح الشام و دیگر گروه‌های تروریستی که با آنها یکجا می‌جنگند، مجزا شود.

جبهه فتح الشام قبل از این بنام جبهه النصره یاد می‌شد که با شبکه تروریستی القاعده ارتباط داشت.

نیروهای نظامی سوریه که از سوی روسیه حمایت می‌شوند، برای بازپس گیری شهر حلب بر مناطق در شرق این شهر که در تسلط شورشیان ضد حکومت قرار دارند، بمباردمان می‌کنند.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که ۲۷۵ هزار غیر نظامی در شرق شهر حلب در محاصره اند. شهریکه، حدودی دو ماه می‌شود، به خطر نابودی کامل روبرو می‌باشد.

یک کارمند عمله نجات در شهر حلب که برای نجات جان گیرمانده گان در زیر مخروبه ساختمان‌های منطقه حلوانیه همکاری می‌کند، در صحبت با رسانه ها گفت:

" یک راکت بزرگ در منطقه حلوانیه اصابت کرد، که ساحۀ زیادی را تخریب نمود. تعداد از مردم در زیر آوار ساختمان‌های سه منزله گیرمانده‌اند که جستجو برای پیدا کردن آنها ادامه دارد."

قدرت‌های غربی، روسیه و سوریه را متهم می‌کنند که با بمباردمان شفاخانه ها و کشتن غیر نظامیان جنایات را مرتکب شده‌اند.

مسوده پیشنهاد شده از سوی فرانسه در ارتباط به توقف بمباردمان در این منطقه در اجلاس هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی روسیه ویتو گردید.

گزارش‌ها می‎گویند، در نتیجه بیش از پنج سال جنگ در سوریه، اضافه از سه صد هزار نفر کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG