لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

۳ خواست نماینده‌های طالبان در مذاکرات غیر رسمی از حکومت افغانستان


دو منبع طالبان به خبرگزاری رویترز تائید کرده‌اند که در این اواخر بین نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان در مرکز قطر "دوحه" مذاکرات غیر رسمی صورت گرفته است.

منابع طالبان در قطر و امارات متحده عربی که نخواسته اند هویت آنها افشا شود به رویترز گفته اند که در این مذاکرات چندان پیشرفت حاصل نشده‌است.

یک مقام طالبان در امارات متحدۀ عربی به این خبرگزاری تائید کرده‌است که در هر دو دور مذاکرات یک مقام امریکایی حضور داشت ولی از سوی پاکستان کسی در آن شامل نبود.

این منبع افزوده است که طرف حکومت افغانستان و امریکا از آنها خواسته که با آعلان آتش بس و گذاشتن اسلحه به مذاکرات صلح رسماً داخل شوند.

این منبع افزوده‌است، طالبان هم تقاضا کرده‌اند که آنها به حیث یک حرکت سیاسی به رسمیت شناخته شوند، رهبران آنها از لیست سیاه سازمان ملل متحد خارج گردد و محبوسین آنها رها گردند.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز گفت که این کشور برای حل بحران افغانستان از هر نوع مذاکرات حمایت می‌کند، ولی او از تبصره در مورد مذاکرات قطر خود داری کرد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان هم دیروز سه شنبه در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

"به تمام آن گروه‌های که می‌خواهند در چوکات مذاکرات صلح افغانی به پروسه صلح همراه شوند خیر مقدم می‌گوئیم و از آنها استقبال می‌کنیم. ما با تمام گروه‌های که می‌خواهند صلح کنند آماده گفت و گو می‌باشیم."

یک مقام حکومت افغانستان که نخواسته نامش افشا شود گفته است که در این اواخر نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان در قطر ملاقات کرده‌اند.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا قبل از این خبر داده بود که یک هیئت حکومت افغانستان در شهر دوحه با یک هیئت طالبان در مورد امکانات صلح صحبت کرده‌است.

یک منبع حکومت در صحبت با رادیو آزادی این خبر را تائید کرده، ولی جزئیات نداده‌است.

گاردین نوشته است که در این ملاقات معصوم ستانکزی رئیس امنیت ملی افغانستان از حکومت این کشور و ملا منان آخوند از گروه طالبان نمایندگی می‌کردند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در صحبت با رویترز این خبرها را رد کرده و تبلیغات خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG