لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

شورای عالی صلح نقش عربستان را در تأمین صلح مؤثر می‌داند


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، عربستان سعودی بحیث کشوری که نفوذ زیادی بر حلقات مختلف فکری در جوامع اسلامی دارد، می‌تواند در رفع چالش های که به آن صبغه دینی داده می‌شود، مؤثر باشد.

امین مظفری سخنگوی این شورا روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی تأمین صلح در افغانستان را به نفع منطقه خوانده ابراز امیدواری کرد که عربستان سعودی اینبار تعهدات اش در بخش تأمین صلح را با این کشور به گونه عملی ثابت بسازد:

"در حال حاضر برای اکثر کشمکش ها و اختلافات در سطح دنیا و کشور ما صبغه دینی داده می‌شود، بر این اساس عربستان سعودی در آوردن صلح و کشانیدن مخالفین مسلح به پروسه صلح می‌تواند که از مؤثریت های برخوردار باشد."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که رئیس اجرائیه افغانستان در سفر اخیر اش به عربستان سعودی در دیدار با پادشاه آن کشور با اشاره به حمایت پاکستان از تروریزم گفته، زمان آن فرا رسیده که ریاض برای مبارزه بر ضد تروریزم کمک کند.

به گفته وی این همکاری سبب خواهد شد تا برخی کشورهای منطقه از حمایت تروریزم دست بردارند.

سلمان بن عبدالعزیز السعود در پاسخ گفته که عربستان سعودی در راستای مبارزه با تروریزم و روند گفتگوهای صلح از خواست‌ها و برنامه های افغانستان حمایت می‌کند.

اما پرسش اینجاست که آیا عربستان سعودی در حال حاضر می‌تواند بر پاکستان فشار وارد کرده و در راستای ترغیب گروه طالبان به ترک جنگ در افغانستان نقش ایفا کند؟

محمد نذیر احمدزی یک عضو ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که عربستان می‌تواند با استفاده از نفوذی که دارد بر پاکستان فشار وارد کند تا در مبارزه بر ضد تروریزم سهم بگیرد.

وی به رادیو آزادی گفت که عربستان همچنان می‌تواند مانع حلقاتی شود که طالبان مسلح را تمویل می‌کنند:

احمدزی: عربستان می‌تواند مانع حلقاتی شود که طالبان مسلح را تمویل می‌کنند.
احمدزی: عربستان می‌تواند مانع حلقاتی شود که طالبان مسلح را تمویل می‌کنند.

"عربستان سعودی می‌تواند هم بر پاکستان فشار وارد کند و در کنار آن روابط خوبی با افغانستان دارد و در عین زمان با گروپ های اسلامی تعلقات نزدیک دارد، به این خاطر مؤثر است تا در این امور دخیل شود و ما مطمئن هستیم که می‌توانیم از این طریق به صلح دست یابیم."

پیش از این هم حکومت عربستان سعودی که در گذشته رژیم طالبان را به رسمیت می‌شناخت، بارها تأکید کرده که از امکانات اش در راستای تأمین صلح در افغانستان کار می‌گیرد، اما آیا در عمل این گونه شده‌است؟

احمد سعیدی یک کارشناس افغان به این باور است که عربستان سعودی نقش عملی در تحکیم صلح و ثبات در افغانستان بازی نکرده و در حال حاضر هم نفوذ سه دهه قبل اش بر پاکستان و طالبان مسلح را ندارد.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر عربستان بخواهد با افغانستان کمک کند، احتمالاً این کمک بر مبنای اهداف و رقابت‌های منطقه یی بخصوص با ایران خواهد بود:

سعیدی: عربستان بر مبنای اهداف و رقابت‌های منطقه یی بخصوص با ایران با افغانستان کمک خواهد کرد.
سعیدی: عربستان بر مبنای اهداف و رقابت‌های منطقه یی بخصوص با ایران با افغانستان کمک خواهد کرد.

"فکر نمی‌کنم که عربستان سعودی در حال حاضر کارهای مؤثری را انجام دهد، حکومت افغانستان فکر می‌کند که عربستان نقش دو یا سه دهه قبل خود را دارد؛ اما ندارد. حالا دیگر رهبران عربستان سعودی را مردم به چشم غلامان غربی می‌بینند، کشوریست که به دیموکراسی باور ندارد، ببینید امروز دنیا جایگاه عربستان سعودی را بسیار منفی محاسبه می‌کند."

در این میان محب الله شریف یکی دیگر از آگاهان می‌گوید، روابط افغانستان و عربستان سعودی باید بر مبنای منافع متقابل و دور از تنش های منطقه یی و مذهبی تنظیم شود.

به گفتۀ وی این وابسته به پالیسی حکومت افغانستان است که چگونه از رقابت های منطقه یی جلوگیری کرده و از اعلام همکاری عربستان سعودی در بخش تأمین صلح، به نفع کشور استفاده کند.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG