لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

مشکلات اجتماعی نابینایان و ناشنوایان بلخ


تاریخ بیست اکتوبر مصادف است با روز بین المللی ناشنوایان و نابینایان در جهان، و از این روز در ریاست صحت عامه بلخ نیز یاد بود به عمل آمد.

مسئولین کمیته سویدن در زون شمال افغانستان تائید می‎کنند که نا بینایان و ناشنوایان در بلخ با مشکلات متعدد اجتماعی و خانواده‎گی مواجه اند.

نجیب الله یزدان پناه مسئول زون شمال کمیته سویدن در افغانستان می‎گوید که ناشنوایان و نابینایان به تعلیم دست رسی نداشت، با برخوردهای زشت اجتماعی مواجه بوده و همچنان حکومت برایشان زمینه کار را مساعد نساخته‎است.

یزدان پناه گفت:

"این‎ها معلمین مسکلی در مکاتب ندارند، این‎ها کتاب زبان اشاره به طور غنی که در دسترس شان باشد نیست و همچنان برایشان زمینه کار مساعد نیست."

حکمت یکی از نابینایان در مزار شریف از او می‎گوید که با مشکلات متعدد اجتماعی مواجه اند او عمده ترین مشکل نابینایان و ناشنوایان را مساعد نبودن زمینه تحصیل تشکیل می‎دهد.

وی در رابطه گفت:

"عمومآ مشکلات که در محیط دارند در بخش تحصیلات و تعلیمی است که به طور کامل استادان مسکلی و مواد درسی مدد برای ما مساعد نیست که بتوانیم به گونه مسلکی درس بخوانیم."

پیش از این نیز معلولین و معیوبین در بلخ از نبود امکانات تحصیلی شکایت داشته و گفته بودند که حکومت برایشان زمینه کاری فراهم نساخته است.
پیش از این نیز معلولین و معیوبین در بلخ از نبود امکانات تحصیلی شکایت داشته و گفته بودند که حکومت برایشان زمینه کاری فراهم نساخته است.

میرویس ربیع رئیس صحت عامه ولایت بلخ می‎گوید که بیش از ۴۰۰ هزار تن نابینایان در کشور وجود دارد و همه ساله ۲۵۰۰۰ تن به تعداد آنان افزود می‎شود.

ربیع افزود که جهت تداوی این تعداد نابینایان به ۶۰۰ متخصص نیاز است که حکومت در تلاش ایجاد مساعد ساختن زمینه تداوی برای نابینایان در داخل کشور است.

میرویس ربیع می‎گوید که شفاخانه چشم بلخ همه ساله بیش از ۶ هزار عملیات جراحی چشم را انجام می‎دهند.

وی افزود:

"بخاطر این‎که ما بتوانیم این میزان را کاهش بدهیم به متخصصین زیاد نیاز داریم، موضوع قابل خوشبینی اینست که اکثر از این افراد قابل تداوی و مداوا هستند."

این در حالیست که پیش از این نیز معلولین و معیوبین در بلخ از نبود امکانات تحصیلی شکایت داشته و گفته بودند که حکومت برایشان زمینه کاری فراهم نساخته است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG