لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

ناتو نیروهای افغان را در بخش "حملات هوایی" آموزش می‌دهد


ناتو یک برنامه جدید آموزش نیرو‌های افغان را روی دست گرفته است که بر اساس آن نیرو‌های افغان در زمان تقاضای کمک‌های هوایی از دقت کار گرفته و با فراهم کردن کوردینات درست مراکز مخالفین مسلح دولت را هدف قرار دهند.

هدف از این آموزش، جلوگیری از پیشروی‌های اخیر مخالفین مسلح دولت افغانستان و کاهش تلفات غیر نظامیان خوانده شده‌است.

وزارت دفاع افغانستان نارسایی‌های مسلکی در بخش قوای هوایی را پذیرفته می‌گوید، برای دور ساختن همین مشکلات، در کنفرانس بروکسل روی راه اندازی برنامه آموزشی برای نیرو‌های هوایی افغان تصمیم گرفته شد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی از آن عملیات هوایی نیرو‌های افغان یادآور شد که در آن بر اساس معلومات نادرست، افراد ملکی هدف قرار گرفتند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

" در منطقۀ از فراه قوای امنیتی ما بالای نیرو‌های افغان کوردینات اشتباه گرفته و حمله کردند که تلفات به وجود آمد، همینطور در برخی از مناطق دیگر. به هر صورت باید تجارب آنها افزایش بیابد و با این تجارب می‌توانند تلفات غیر نظامیان را کاهش دهند و همچنان تلفات خود نیرو‌های افغان هم کاهش بیابد."

طیاره‌های کوچک نیرو‌های هوایی افغان در حال حاضر از سلاح‌های سنگین در عملیات بر ضد مخالفین مسلح استفاده می‌کنند و این در حالیست که آنها از زمین هیچ نوع رهنمایی نمی‌شوند و همین مشکل باعث شده تا آموزگار امریکایی دگرمن اندی جینسن و دیگر مشاورین ناتو روی آموزش نیرو‌های افغان جهت فراهم کردن کوردینات لازم و دقیق تلاش کنند.

به این افراد در اصطلاح نظامی کنترول کننده‌های تکتیکی می‌گویند. با آنکه به گفتۀ مقام‌های امریکایی هیچ ضمانتی وجود ندارد که کنترول کننده‌های تکتیکی در جریان عملیات نظامی کوردینات دقیق را فراهم کنند اما به هر صورت دقت بیشتر بسیار مهم است.

دگرمن جینسن که در جریان یک تریننگ در لوگر با خبرگزاری رویترز صحبت کرده‌است می‌گوید:

"زمانیکه طیاره در هوا می‌باشد، برای پیلوت زمین قسمی دیگری دیده می‌شود از همین لحاظ در زمان تعیین اهداف باید از دقت بسیار زیاد کار گرفته شود و همین دقت موثریت حملات هوایی را نیز افزایش می‌دهد."

در حال حاضر، در برنامه جدید آموزشی ناتو برای۶۰ تن آموزش داده می‌شود و مقامات امیدوار اند که این تعداد تا ماه مارچ سال آینده به ۱۰۰ تن برسد.

شمار تلفات ملکی در جنگ‌های امسال افغانستان افزایش یافته است. سازمان ملل متحد می‌گوید، در ۹ ماه ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۲۵۰۰ تن کشته شده‌اند که ۱۳۳ تن آنها در حملات هوایی جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG