لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

شورای ولایتی کندز: وضعیت فعلی شهر کندز نگران کننده‌است


شورای ولایتی و فعالان مدنی کندز وضعِ کنونی شهر کندز را نگران کنند ‌‌خوانده می‌گویند که حکومت مرکزی در خصوص راندن طالبان مسلح و تأمین امنیت این ولایت اراده جدی و قاطع ندارد.

اعضای شورای ولایتی و فعالان مدنی کندز می‌گویند که طالبان مسلح در قریه‌جات نزدیک مرکز این ولایت حضور دارند و هر وقتی که بخواهند شهر را زیر تحرکات مسلحانۀ شان قرار می‌دهند.

آن‎ها می‌گویند، مسئولان محلی این ولایت به‌ هدف ماندن در قدرت وضعِ شهر را به حکومت مرکزی بهتر گزارش می‌دهند.

محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز، هُشدار می‌دهد که اگر وضعِ امنیتی شهر کندز به همین منوال ادامه یابد، سقوط بار سوم شهر به دست طالبان مسلح دور از تصور نخواهد بود.

محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز
محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز

آقای ایوبی در این خصوص به رادیو آزادی چنین گفت:

"فقط امنیت و صلح و ثبات می‌خواهیم او رئیس صاحب جمهور او رئیس صاحب اجرائیه ما مردم کندز امنیت و صلح و ثبات می‌خواهیم به این قسم حکومت‌داری نمی‌شود وعده‌های که داده بودید با آن عمل کنید."

از سوی هم امرالدین ولی عضو شورای ولایتی کندز می‌گوید که هم اکنون بیش‌تر از افراد ثروتمند در حالِ بیرون کردن خانواده های شان از این شهر هستند، به‌خاطر که وضعیت بهبود نیافته است.

امرالدین ولی عضو شورای ولایتی کندز
امرالدین ولی عضو شورای ولایتی کندز

آقای ولی افزود:

"چهار دروازه شهر و مرکز شهر این را ما تائید می‌کنیم که کاملاً در کنترول نیروهای دولتی است، اما در اطراف شهر و در مسیر شاهراه طالبان حضور دارند و گشت و گذار دارند هر لحظه تهدید متوجه مردم و شهر کندز است."

با این همه شماری از فعالان مدنی کندز نیز حکومت مرکزی را مورد انتقاد قرار داده می‌گویند که در اثر عدم توجه ارگ نشینان، شهر کندز برای بار دوم به دست طالبان مسلح سقوط کرد و قربانی آن را مردم این ولایت پرداختند.

عنایت الله خلیق یک‌ تن از فعالان مدنی کندز چنین گفت:

"پند گرفته باشیم از دو فاجعه‌ای که در کندز انجام شد و باید منسجم شویم بیاید کنارهم این زنجیره‌ها را با هم بافت بدهیم و هنوز هم می‌بینیم که به عوض این‌که ما برای پیوندها و وصل‌ها کار کنیم، اما برای فصل‌ها کار می‌کنیم و اگر توجه نشود و منسجم نشویم و من مطمئین استم که هر سه ماه بعد کندز به این بحران رو به رو می‌شود."

به باور آنان تا زمانی‌که اطراف این شهر از وجود طالبان مسلح پاکسازی نشود، این شهر از تحرکات مسلحانه طالبان مسلح رهای پیدا نخواهد کرد.

از جانب دیگر مسئولان محلی کندز می‌گویند که عملیات نیروهای دولتی به هدف راندن طالبان مسلح از اطراف شهر ادامه دارد.

دانش: عملیات نیروهای دولتی به هدف راندن طالبان مسلح از اطراف شهر ادامه دارد
دانش: عملیات نیروهای دولتی به هدف راندن طالبان مسلح از اطراف شهر ادامه دارد

سید محمود دانش سخن‌گوی والی کندز در این خصوص چنین گفت:

"عملیات جریان دارد تا ولایت کندز را به گونه کامل از وجود دشمن تصفیه بکند و هدایت رئیس صاحب جمهور هم همین است که باید این بار کندز به گونه کامل پاکسازی شود و دیگر بودن طالبان در کندز برای حکومت افغانستان قابل تحمل نیست."

باید یاد آور شد، نزدیک به دو هفته می‌شود که شهر کندز را نیروهای دولتی از وجود طالبان مسلح پاکسازی نموده‌اند، اما هنوز هم باشندگان این شهر روحاً خسته به نظر می‌رسند و نسبت به آینده شان نگران اند.

اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG