لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۸

وزارت دفاع افغانستان: کار بالای پلان عملیات زمستانی جریان دارد


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نهاد های امنیتی بالای پلان عملیات زمستانی زیر نام "شفق دو" کار را آغازکرده‌اند.

مقامات این وزارت می‌گویند، قرار است نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در زمستان امسال تهاجمی تر از سال‌های قبل عمل کنند.

به گفته این مقامات "شفق دو" عملیاتی است که در زمستان امسال بخش‌های نا امن و زیر تصرف طالبان را پوشش خواهد داد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع به روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که پلان گذاری برای این عملیات ادامه دارد.

به گفته دولت وزیری مخالفان مسلح دولت در این فصل بیشتر سرکوب خواهند شد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

" همین حالا وزارت دفاع ملی، وزارت امور داخله و ریاست امنیت ملی و ارگان‌های محل یکجای در وزارت دفاع بالای یک پلان کار می‌کنند و نزدیک است که پلان شفق دو برای زمستان آماده شود عملیات شفق برای بهار و تابستان بود حالا "شفق دو" کار بالایش جریان دارد، انشالله در زمستان در لابلای "شفق دو" همانجا های که مراکز تروریستی است یا امنیت ضعیف است یا ولسوالی که در دست ما نیست ما پلان داریم در زمستان پیشرو آن مناطق را ما تصفیه کنیم."

این در حالی است که طالبان در تابستان امسال بر بخش‌های افغانستان به شمول مراکز برخی ولایت‌ها حملات تهاجمی را انجام دادند.

در این حملات بخش‌های از شهر کندز نیز برای چند روز به دست طالبان سقوط کرد.

همچنان مسئولان امنیتی در شمال افغانستان می‌گویند، ولسوالی‌های یمگان و وردوج از یک سال به این سو در تصرف مخالفان مسلح دولت قرار دارد.

در عین حال صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان در صحبت به رادیو آزادی گفت، عملیات زمستانی در تمام بخش‌های نا آرام افغانستان راه اندازی خواهد شد.

صدیقی از برخی ولایت‌های نام میبرد که بیشتر تحرکات مخالفان مسلح دولت در آن به چشم می‌خورد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی افزود:

"بیشترین تمرکز در ولایت‌ها و ساحاتِ است که تهدید بیشتر است، ولایات هلمند، کندز، بغلان، ننگرهار، غزنی و فاریاب ولایت‎های اند که تمرکز عملیات‎های ما در خزان و زمستان بیشتر خواهد بود."

از سوی هم عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی به این باور است که مخالفان مسلح دولت بخشی از افراد شان را در زمستان برای آموزش به پاکستان می‌فرستند و باید نیروهای امنیتی از تاکتیک‌های جدید در عملیات های شان استفاده کنند.

وی گفت:

" در زمستان مخالفان دولت افغانستان همیشه از زمین پوشیده استفاده می‌کنند، در زمستان زمین پوشیده نیست، زمین لچ است، در این صورت آن‎ها عملیات های خود را اجرا نمی‌کنند، یک تعداد قوت های خود را برای تریننگ روان می‌کنند به پاکستان یک تعداد قوت‎های خود را حفظ می‎کنند تا جبهات را گرم نگهداری کنند، همین قسمت که جبهات خود را گرم نگهداری می‌کنند که این ها را کشف درست بکند و ضربات قوی را بزند بعد می‌تواند با گروه که از تریننگ می‎آیند مبارزه خوب بکنند."

آقای امرخیل می‌گوید، اگر در زمستان امسال نهادهای امنیتی از تاکتیک‎های جدید و کارا استفاده نکنند افغانستان سال خطرناک تری را پیش رو خواهد داشت و تلفات افراد ملکی و نیروهای امنیتی نیز بیشتر خواهد بود.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG