لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

خبرنگاران بدون سرحد خشونت علیه خبرنگاران را در افغانستان محکوم کرد


سازمان خبرنگاران بدون سرحد خشونت‎های در حال افزایش در برابر خبرنگاران در افغانستان را نکوهش کرد.

در گزارش اخیر این سازمان با آن‌که جنگ تحمیل شده توسط طالبان دلیل اصلی خشونت‎ها در برابر خبرنگاران خوانده شده، اما از مقامات محلی، اردو و پولیس افغانستان نیز به حیث عوامل ایجاد فضای هراس برای خبرنگاران یاد شده‎است.

در گزارش اخیر سازمان خبرنگاران بدون سرحد با نکوهش از افزایش خشونت‎ها در برابر خبرنگاران در افغانستان، گفته شده‎است که افزایش خشونت‎ها در ولایات متعدد افغانستان باعث تنش‎ها بین خبرنگاران و مقامات محلی شده‎است.

در این گزارش، با آنکه جنگ تحمیل شده توسط طالبان عامل اصلی خشونت‎ها در برابر خبرنگاران خوانده شده‎است، اما از مقامات محلی، اردو و پولیس افغانستان نیز به حیث عواملی یاد می‎شود که در ایجاد فضای هراس برای خبرنگاران نقش دارند.

بر اساس این گزارش، اکثر والی‎ها و مقامات محلی به آزادی گزارش دهی احترام ندارند.
بر اساس این گزارش، اکثر والی‎ها و مقامات محلی به آزادی گزارش دهی احترام ندارند.

بر اساس این گزارش، اکثر والی‎ها و مقامات محلی به آزادی گزارش دهی احترام نداشته و ۵۰ قضیه خشونت فزیکی توسط مقامات محلی، محافظان آن‎ها، پولیس، اردوی ملی و طالبان در ولایات مختلف افغانستان به شمول بلخ، کندهار، هرات، غزنی و کابل در برابر خبرنگاران ثبت شده‌است.

در گزارش سازمان خبرنگاران بدون سرحد گفته می‎شود که این سازمان از قتل محمد یعقوب شرافت خبرنگار ۲۳ ساله رادیو تلویزیون ملی افغانستان متأثر شده‌است که به تاریخ ۱۷ اکتوبر در ولایت زابل کشته شد.

قتل محمد یعقوب شرافت به طور وسیع توسط نهادهای ژورنالیستیک و مقامات نکوهش شد.

میرویس نورزی مسئول پولیس زابل به خبرنگاران گفته‎است که دو تن به ارتباط قتل محمد یعقوب شرافت خبرنگار رادیو و تلویزیون ملی افغانستان دستگیر شده‎اند.

محمد یعقوب شرافت خبرنگار ۲۳ ساله رادیو تلویزیون ملی افغانستان
محمد یعقوب شرافت خبرنگار ۲۳ ساله رادیو تلویزیون ملی افغانستان

در گزارش گفته شده‎است که پولیس و مقامات قضایی که تحت تأثیر والی‎ها قرار دارند، اکثراً از خبرنگاران تحقیق نموده، حتی آن‎ها را مجازات می‎کنند.

در بین قربانیان از احمد ولی سرحدی خبرنگار آزاد ویب‌سایت "زابل تایمز" یاد می‎شود که برای ماه‎های متوالی توسط پولیس اذیت شده‎است.

سازمان خبرنگاران بدون سرحد می‎گوید، پولیس و عساکر افغان در جریان سفر بیست و نهم اگست رئیس جمهور غنی به ولایت بامیان در قضیه‎های متعدد خشونت در برابر خبرنگاران دخیل بوده‎اند.

ده خبرنگار توسط محافظان رئیس جمهور و یا افسران پولیس که از کابل آمده‌بودند، مورد لت و کوب قرار گرفته یا با آن‎ها برخورد نادرست شده‎است.

در این گزارش به قضیه حمله بمبی یازدهم اکتوبر بالای دفتر رادیو نسیم در ولایت دایکندی نیز اشاره می‎شود که باعث خسارت زیاد گردید و به کسی در این رویداد آسیب نرسید.

در گزارش سازمان خبرنگاران بدون سرحد با اشاره به گزارش‎های اخیر در مورد مذاکرات بین حکومت افغانستان با طالبان نیز گفته شده‎است که شرط هر نوع مذاکرات با طالبان باید تعهد آشکار قبلی احترام به توافق‌نامه‎های بین‌المللی و آغاز آن از کنوانسیون ژینو باشد.

XS
SM
MD
LG