لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

ولسی جرگه: به اختلافات میان سران حکومت نباید دامن زده شود


ولسی جرگۀ افغانستان از سران حکومت می‎خواهد تا اختلافات‌شان را هر چی زودتر از راه تفاهم حل کنند.

این جرگه تأکید می‎کند که به اختلافات میان سران حکومت نباید دامن زده شود.

این خواست در جلسه عمومی روز چهارشنبه پس از آن مطرح شد که برخی از اعضای این جرگه از افزایش اختلافات میان مقام‎های بلند رتبه حکومت ابراز نگرانی کردند.

نعمت‌الله غفاری معاون دوم این جرگه که ریاست نشست عمومی روز چهارشنبه را به عهده داشت از رهبران حکومت خواست تا اختلافات‌شان را از راه تفاهم حل کنند.

غفاری: خواست جدی وکلا از رهبران اینست که اختلافات‌شان را با تفاهم حل کنند.
غفاری: خواست جدی وکلا از رهبران اینست که اختلافات‌شان را با تفاهم حل کنند.

وی افزود:

"ما وکلای پارلمان از رهبران حکومت وحدت ملی به صورت جدی می‎خواهیم تا اختلافات‌شان را با تفاهم بین خود حل کنند، آن را علنی و رسانه‌یی نسازند، هر قدر که به این موضوعات دامن زده می‎شود نگرانی‎ها در این مورد در بین مردم بیشتر می‎شود."

شماری از نماینده‎های مردم در ولسی جرگه گفتند که سران حکومت باید متوجه مسئولیت‎های شان بوده و با رسانه‌یی ساختن اختلافات‌شان اذهان عامه را مغشوش نسازند.

نظیفه ذکی و منور شاه بهادری دو عضو ولسی جرگه گفتند که به وحدت ملی و منافع این کشور باید توجه جدی شود.

این اظهارات در حالی بیان می‎شود که به تازه‎گی عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری رئیس جمهور و رئیس اجرائیه را به قوم‌گرایی متهم کرده و ادعا کرد که رئیس جمهور بر او اعتماد ندارد و صلاحیت‎هایش را به او تفویض نکرده‌است.

عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در شمال افغانستان
عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در شمال افغانستان

پیش از این نیز اختلافات میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه اوج گرفته‌بود که برای حل آن چندین نشست میان سران حکومت برگزار شد، اما گزارش‎ها می‎رساند که هنوز هم این اختلافات بگونه کامل برطرف نگردیده‎است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز به روز یکشنبه گفت مسایلی وجود دارند که در مورد آن بحث‎ها با رئیس جمهور غنی ادامه دارد.

اما شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‎گویند ادامه اختلافات سیاسی میان رهبران حکومت سبب کاهش کمک‎های جامعه جهانی با افغانستان خواهد شد.

محب‌الله شریف یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت ادامه و افزایش این اختلافات اعتبار حقوقی حکومت وحدت ملی را صدمه خواهد زد.

وی افزود:

"این مسئله نه تنها حکومت وحدت ملی را در داخل نزد مردم بی‌اعتبار می‎سازد بلکه به سطح جهان نیز مورد اعتبار قرار نمی‎گیرد، کسانی که می‎خواهند با افغانستان همکاری داشته باشند نمی‎خواهند با یک سیستم کمک بکنند که توحید نظر نداشته باشد."

در عین حال شماری دیگر از کارشناسان سیاسی می‎گویند ادامه اختلافات میان مقام‎های بلند رتبه حکومت می‎تواند سرنوشت ملت را به ابهام روبرو بسازد.

احمد سعیدی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت سران حکومت باید به وضعیت مردم توجه بکنند در غیر آن به گفته وی مردم مجبور می‎شوند تا خود سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG