لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

آیا القاعده در کنر فعالیت دارد؟


مقام‎های محلی کنر می‎گویند، در حملات طیاره‎های بی پیلوت امریکایی، بشمول چهار تبعه خارجی که گمان می‎رود دو تن آن‎ها عرب اند، ۲۶ مخالف مسلح دولت کشته شده‎اند.

با آنکه والی کنر از تحقیقات بیشتر در مورد موجودیت قوماندان‎های القاعده در جمع کشته شده‎گان این حملات سخن می‎زند، ریاست امنیت ملی افغانستان کشته شدن اعضای القاعده در این حملات را تائید می‎کند.

حملات طیاره‎های بی پیلوت امریکایی شام یکشنبه منطقه هیکل دره واقع در بیست کیلو متری ولسوالی غازی آباد کنر را هدف قرار دادند.

والی کنر به رادیو آزادی گفت، در این حملات شماری از مخالفین مسلح دولت کشته شده‎اند که چهار تن آن‎ها اتباع خارجی و در میان آن‎ها گمان می‎رود دو عرب نیز شامل‎اند.

کلیمزی: بر اساس معلومات ادارات کشفی و استخباراتی ما، 26 مخالف مسلح در این حملات هوایی کشته شده‎اند.
کلیمزی: بر اساس معلومات ادارات کشفی و استخباراتی ما، 26 مخالف مسلح در این حملات هوایی کشته شده‎اند.

وحید الله کلیمزی می‎گوید، تحقیقات در مورد هویت کشته شده‎گان و این‎که آیا آن‎ها افراد القاعده اند جریان دارد.

وی افزود:

"بر اساس معلومات ادارات کشفی و استخباراتی ما، 26 مخالف مسلح در این حملات هوایی کشته شده‎اند که در آن چهار تبعه خارجی نیز شامل اند و دو تن آن‎ها گمان می‎رود که عرب باشند اما تحقیقات در مورد این‎که آیا آنها افراد وابسته به القاعده اند جریان دارد."

پیش از این وزارت دفاع امریکا از هدف قرار دادن دو رهبر ارشد شبکه القاعده خبر داد که به گفته مقام‎های امریکایی تلاش داشتند تا در کنر پناهگاه‎های امن ایجاد کنند.

پیتر کوک سخنگوی این وزارت گفت، یکی از اهداف، فاروق‌القحطانی، شهروند قطر و رهبر القاعده در شمال شرق افغانستان بوده‎‎است.

به گفته کوک، فاروق مؤظف شده بود تا مراکز امن القاعده را در افغانستان دوباره ایجاد کند.

کوک: فرد دیگر بلال‌العُطَبی است که در تأسیس دوباره مراکز امنی دخیل بود.
کوک: فرد دیگر بلال‌العُطَبی است که در تأسیس دوباره مراکز امنی دخیل بود.

سخنگوی پنتاگون افزوده که فرد دیگر بلال‌العُطَبی است که در تأسیس دوباره مراکز امنی دخیل بوده تا به وسیله آن جنگجویان بتوانند غرب را تهدید کنند و هم‌چنان جنگجویان خارجی استخدام و آموزش داده ‌شوند.

در حالیکه اردوی امریکا هنوز در مورد نتایج این حملات آخر هفته بررسی می‎کند اما خبرگزاری فرانسه می‎گوید، مقام‎های پنتاگون باور دارند که در کشتن این دو مقام القاعده موفق بوده اند.

از سوی دیگر ریاست امنیت ملی افغانستان با نشر اعلامیه کشته شدن اعضای القاعده در حملهء اخیر کنر را تائید کرده و گفته است که در این حملات سه عضو القاعده کشته شده‎اند.

سوال اینجاست که آیا اکنون هم اعضای القاعده در برخی از نقاط افغانستان بخصوص در ولایت کنر فعال اند؟

نجیب امان رئیس مبارزه با تروریزم وزارت داخله افغانستان در پاسخ به رادیو آزادی گفت:

"از یک مدت بدین سو القاعده یکبار دیگر برای تجدید قوا در افغانستان پرداخته است و افغانستان را بنابر موقعیت جغرافیایی اش به عنوان پناهگاه امن انتخاب کرده اما حضور دوباره القاعده به معنی حضور دسته جمعی و بسیار قوی نیست. "

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:59 0:00
لینک مستقیم

والی کنر نیز حضور اعضای القاعده در این ولایت را رد نکرده می‎گوید، کنر ولایت کوهستانی است که ممکن برخی از اعضای این شبکه هنوز هم در آن‎جا فعال باشند.

مقام‎های امریکایی می‎گویند، حمله هوایی اخیر در کنر یکی از مهمترین حملات طی چندین سال گذشته بالای شبکه القاعده بود.

به گفته مقام‎های امریکایی، طیاره‎های بی پیلوت این کشور دو پناهگاه جداگانه را در کنر هدف قرار داده‎اند.

پیتر کوک سخنگوی وزارت دفاع امریکا در اعلامیه گفته‎است که، اگر این حملات موفق بوده باشد، نابودی این رهبران برجسته القاعده تلاش‎ها برای طرح دسیسه علیه امریکا، متحدان و شرکای شان در جهان را مختل خواهد ساخت، تهدید به شرکای افغان امریکا را کاهش می‎دهد و به تلاش‎های آن‎ها برای جلوگیری از ایجاد مراکز امن القاعده در افغانستان کمک می‎کند.

پس از آنکه اردوی پاکستان عملیات گسترده نظامی را علیه طالبان مسلح آغاز کرد، گفته می‎شود که صدها شورشی مسلح از سرحد عبور کرده و داخل خاک افغانستان شده و به جاهای پناه بردند که تحت کنترول طالبان افغان قرار دارند.

به گفته مقام‎های نظامی امریکا، طیاره‎های جنگی امریکا امسال ۷۰۰ حمله هوایی را انجام داده اند در حالیکه سال گذشته پنجصد حمله هوایی را راه اندازی کردند و انتظار میرود در آینده نیز به حملات ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG