لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۳

شربت گل اخذ کارت هویت جعلی پاکستان را رد کرد


امروز جمعه شربت گل در پشاور به یک محکمه احضار شده بود.

وی در محمکه رد کرد که اسناد جعلی اخذ کرده‌است.

آژانس خبری اسوشیتید پرس از قول منظور عالم یک سارنوال پاکستانی می‎گوید شربت گل در محکمه از اعتراف خود که به گفته مقامات در روز اول کرده بود، گذشته است.

شربت گل روز چار شنبه بخاطر مدارک شناسایی جعلی در پشاور بازداشت شد.

گزارش‎ها می‎رساند که در صورت محکومیت شربت گل به استفاده از اسناد جعلی، وی ممکن است به ۱۴ سال زندان و جریمه نقدی بین سه تا پنج هزار دالر مجازات شود.

عمر زاحیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد در این مورد گفته‎است که با مقامات پاکستان صحبت کرده و امید دارد که هرچه زودتر رهایی یابد.

زاخیلوال همچنان گفته‎است که کارمندان حقوقی سفارت برای تعقیب قضیه شربت گل روز جمعه نیز با ادارات مربوط به گفتگو ادامه دادند.

وی در برگه رسمی فیسبوکی خویش نگاشته‎است که یک محکمه پشاور شربت گل را روز سه شنبه آینده باز هم دعوت کرده و امید است که رها گردد.

سفیر افغانستان همچنان یاد آوری کرده‎است که در این مورد به مشاور سیاست خارجی صدراعظم پاکستان سرتاج عزیز نیز نامه یې فرستاده است.

شربط گل در دو دوران زنده‌گی
شربط گل در دو دوران زنده‌گی

به گفته سفیر وی در این نامه به سرتاج عزیز نگاشته‎است که بازداشت شربت گل همه را اندوهگین ساخته‎است و امید وار است که هرچه زودتر رها گردد.

زاخیلوال گفته‎است:

"به ادعای پولیس شربت گله کدام کارت هویت جعلی اخذ نکرده‎است و او نیز مانند صدها هزار افغان دیگر برای بود و باش در پاکستان اسناد داشت."

آقای زاخیلوال همچنان گفته است که سرتاج عزیز اطمینان همکاری داده‎است.

شربت گل صاحب عکس دختر افغانیست که چشمان سبز جذاب او شهره جهان گردید.

عکسی که ستیف مککیوری در سال ۱۹۸۴ از شربت گل در یک اردوگاه پناهجویان افغان در شهر پشاور گرفت به مشهور‌ترین جلد در تاریخ انتشار مجله نشنل جیوگرافیک مبدل شد.

ستیف مککیوری در برگه فیسبوک خود اخیراً نگاشته‎است:

"تصمیم دارم تا برای رهایی او کمک به او هر نوع کمک حقوقی و مالی نمایم. وی همه عمر در سختی زنده‎گی کرده‎است و بازداشت وی زیر پا کردن حقوق بشری است."

روی این پستِ مککیوری هزارها تن ابراز نظر کردند و همه یک صدا اندوه شان را از بازداشت شربت گل اظهار داشته اند و خواستار رهایی هرچه زودتر وی شدند.

ستیف مککیوری هفده سال بعد و پس از مدت‌ها جستجو، سر انجام در سال ۲۰۰۲ دوباره شربت گل را پیدا کرد.

او با یک نانوا ازدواج کرده بود، سه فرزند داشت و در یک روستای دور افتاده افغانستان زنده‎گی می‌کرد.

شربت گل ۴۶ ساله در حالی در زندان شب‎ها را صبح می‎کند که مدتې قبل دختر بزرگترش را از دست داده‎است و روزهای اخیر قبل از بازداشتش نیز مانند همه زنده‎گی اش به سختی سپری می‎شد.

XS
SM
MD
LG