لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

زاخیلوال: بازداشت شربت گل سوال برانگیز است


سفیر افغانستان در اسلام آباد بازداشت شربت گل زن افغان را سوال برانگیز خوانده می‌گوید، او نمی‌داند چرا این زن افغان به اتهامی که هیچ گونه توجیه ندارد، دستگیر شده‌است.

حضرت عمر زاخیلوال می‌گوید، شربت گل به اتهامات و شواهد ضعیف در حالی دستگیر شده که او خود سرگرم آمادگی عودت به وطن بود و این مسئله، سوال برانگیز است.

آقای زاخیلوال که شام دیروز با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت:

"هیچ نوع توجیه ندارد، گفتیم که اینجا سوال برانگیز است، کسی که این کار را کرده و در هر جای که تصمیم گرفته شده، شاید که از نادانی و یا قصداً خواسته تا احساسات افغان‌ها را جریحه دار بسازد."

شربت گل
شربت گل

مقامات پاکستانی روز چهارشنبه زن بیوه افغان بنام شربت گل را به اتهام جعل اسناد بازداشت کرده‌اند.

عکس این زن ده‌ها سال پیش در دوران تهاجم شوروی وقت، به عنوان عکس یک کودک افغان در مجله نشنل جیوگرافی به نشر رسید و شهرت جهانی یافت. او از همان زمان به بعد در افغانستان و جهان به یک چهره محبوب مبدل شد.

قرار است این زن افغان روز سه شنبه به اتهام جعل اسناد به یک محکمه شهر پشاور پاکستان حضور یابد.

آقای زاخیلوال در ادامه صحبت با رادیو آزادی گفت، آنها در قضیه محاکمه خانم شربت گل تلاش‌های را در عرصه های سیاسی و همچنان حقوقی آغاز کرده و رهایی هر چه زود تر او را انتظار دارند.

زاخیلوال: نمی‌دانیم چرا این زن افغان به اتهامی که هیچ گونه توجیه ندارد، دستگیر شده‌است
زاخیلوال: نمی‌دانیم چرا این زن افغان به اتهامی که هیچ گونه توجیه ندارد، دستگیر شده‌است

وی افزود:

"به امید زیاد که انشالله در محکمه به تاریخ اول ماه نوامبر که مصادف است با روز سه شنبه آینده، یک تیم قوی وکلای مدافع را که استخدام کرده‌ایم و همچنان تماس‌های سیاسی قوی را که ما قایم نموده‌ایم، منجر شوند که آمدن او در محکمه روز سه شنبه آمدن نخست و آخر وی باشد و در این محکمه دوسیه را که آنها ترتیب داده‌اند، آن را پس بگیرند و یا محکمه آن را لغو کند."

سفیر افغانستان در اسلام آباد اضافه کرد، او در باره قضیه شربت گل با سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان گفتگو کرده و آقای سرتاج عزیز از کمک‌اش در این قضیه اطمینان داده‌است.

عمر زاخیلوال گفت، نامه مفصل را نیز در این مورد به مشاور صدراعظم پاکستان سپرده‌است. وی افزود که در این نامه همه نکاتی را مشخص ساخته که بر اساس آن شربت گل باید دستگیر نمی‌شد و اکنون هر چه زودتر رها شود.

به گفته زاخیلوال، شربت گل خانه کوچکی خود در پاکستان را به فروش انداخته و برای عودت به وطن آمادگی دارد.

سفیر افغانستان در اسلام آباد افزود، شوهر و دختر بزرگ این زن به خاطر بیماری چشم از جهان دوختند که علاج داشت و اکنون خود شربت گل به این بیماری مبتلا شده‌است.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان همچنان به اظهارات چودری نثار علی خان وزیر امور داخله پاکستان اشاره کرد که گفته است، افغان‌های که شناخت کارت پاکستان را دارند،اگر تا پانزدهم ماه نوامبر دوباره تسلیم دهند، به برخورد قانونی روبرو نمی‌شوند. اما شربت گل در زمانی دستگیر شده که هنوز دو هفته به پایان ضرب الاجل تعیین شده باقی مانده‌است.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد در ادامه اضافه کرد، حکومت افغانستان با رهایی شربت گل، او و خانواده اش را با عزت به افغانستان انتقال داده و در آنجا برای وی محل بود و باش و شرایط معالجه را فراهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG