لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

ارگ: طالبان نمی‌توانند مانع پیشرفت و سرمایه‌گذاری شوند


ریاست جمهوری افغانستان در عکس‌العمل به گزارش اخیر سیگار می‌گوید سرمایه‌گذاری در این کشور رو به افزایش است و پیشرفت در بخش‌های مختلف وجود دارد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور به روز دوشنبه در صحبت به رادیو آزادی پذیرفت که مشکلات امنیتی در کشور وجود دارد اما می‌گوید تهدیدات مخالفان مسلح مانع پیشرفت و بازسازی کشور شده نمی‌تواند.

مرتضوی: تهدیدات مخالفان مسلح مانع پیشرفت و بازسازی کشور شده نمی‌تواند
مرتضوی: تهدیدات مخالفان مسلح مانع پیشرفت و بازسازی کشور شده نمی‌تواند

وی در ادامه گفت:

"میزان سرمایه‌گذاری در افغانستان افزایش یافته و تنها قبل از کنفرانس بروکسل بالاتر از یک میلیارد دالر سرمایه‌گذاری روی انرژی افغانستان صورت گرفت، درست است که در بعضی ولایت‌های ما جنگ وجود دارد هر چند طالبان مشکلات در برابر توسعه و بازسازی افغانستان خلق کرده‌اند، اما این مانع پیشرفت و کارهای سرمایه‌گذاری نمی‌شود."

آقای مرتضوی همچنان گفت، حکومت افغانستان با جذب کمک‌های که در بروکسل صورت گرفته به شمول سرمایه‌گذاری‌ها و تطبیق برنامه میثاق شهروندی، فرصت‌های بیشتر شغلی را برای مردم مساعد می‌سازد.

وی اضافه می‌کند که شمار زیاد افغان‌ها نیز از پاکستان و دبی در حال انتقال سرمایه‌های شان به کشور هستند.

ین در حالیست که اخیراً سیگار یا ادارۀ سر مفتش امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازه خود گفته‌است که سرمایه‌گذاری در افغانستان کاهش یافته و دستاوردهای ۱۵ سال گذشته در این کشور رو به نزول است.

در گزارش این اداره همچنان آمده‌است که فقر، بی‌کاری، خشونت، مهاجرت و بی‌جا شدن مردم در افغانستان رو به افزایش بوده اما خدمات عامه و سرمایه‌گذاری های سکتور خصوصی کاهش یافته‌است.

در این حال شماری از کارشناسان افغان در مورد گزارش سیگار می‌گویند که مشکلات در افغانستان وجود داشته و در این زمینه حکومت و جامعه جهانی هر دو مقصر اند.

انتظار خادم کارشناس افغان در مورد گفت:

"هر دوی‌شان هم به شکل آگاهانه و غیر آگاهانه در پروسه سیاسی و بازسازی در افغانستان اشتباهات خود را کردند و شما می‌بینید که افغانستان از هر طرف و هر نگاه مشکلات گسترده دارد و ما افغان‌ها دچار آن هستیم و دست و گریبان ما را گرفته‌است."

این کارشناس افغان می‌گوید، جامعه جهانی تعهد کرده‌بود که در بخش‌های مختلف و حل مشکلات در افغانستان همکاری می‌کند، اما کارهای لازم در این زمینه صورت نگرفت.

انتظار خادم سفارش می‌کند که حکومت افغانستان باید به جای دادن امیدهای بی‌جا به مردم عملاً در رفع مشکلات موجود اقدام کرده و سیگار نیز به جای نا امید ساختن مردم افغانستان باید کاستی‌های جامعه جهانی را برملا سازد تا مشکلات به شکل بهتر آن حل گردد.

برای خواندن گزارش سیگار به زبان انگلیسی روی این لینک کلیک کنید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG