لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

رادمنش: پلان‌های جدید برای سرکوب مخالفین مسلح عملی می‌شود


وزارت دفاع افغانستان
وزارت دفاع افغانستان

با آنکه در برخی ولایات کشور درگیری‌ها شدت گرفته، وزارت دفاع افغانستان از عملی کردن پلان‌های جدید ‌اش بخاطر جلوگیری از فعالیت‌های مخالفین مسلح خبر می‌دهد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در حال حاضر بیشتر امکانات و تجهیزات مخالفین مسلح توسط نیروهای امنیتی افغان از بین برده شده و تصمیم بر اینست که راه‌های اکمالاتی آنها نیز مسدود گردد.

آقای رادمنش عملی شدن پلان جدید این وزارت را بخاطر سرکوب مخالفین مسلح موثر می‌داند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع

وی در ادامه گفت:

" عملیات شفق دو در اول ماه آینده شروع می‌شود و تمام محلات دشمن باید از بین برده شود و راه‌های اکمالاتی آنها مسدود و فعالیت‌های اخلال کننده ما بالای محلات دشمن شروع خواهد شد و ما تصمیم داریم که سال آینده را یک سال بهتر نسبت به امسال برای مردم افغانستان به ارمغان بیاوریم."

این در حالیست که مقامات، اعضای شورای ولایتی برخی ولایات و نماینده‌های مردم برخی ولایات در ولسی جرگه از حضور و فعالیت گسترده مخالفین مسلح در مناطق‌شان ابراز نگرانی می‌کنند.

نماینده‌های ولایات، کندز، ارزگان، هلمند، کنر و برخی ولایات ناامن دیگر می‌گویند، در نتیجه ناامنی‌ها و درگیری‌ها، مخالفین مسلح تا شهر‌های این ولایات رسیده و نیاز است تا حکومت در این زمینه اقدام جدی نماید.

در عین حال وزارت دفاع می‌گوید، از چند روز بدینسو در ۱۵ ولایت کشور عملیات آغاز گردیده و بسیاری مناطق از وجود مخالفین مسلح پاکسازی گردیده‌است.

حکومت افغانستان پیش از این گفته بود، مخالفین مسلح در سال روان تلاش می‌کردند تا چندین ولایت و ولسوالی‌ را تصرف نمایند اما در اثر سعی و تلاش نیروهای امنیتی افغان آنها به اهداف‌شان موفق نشدند.

از سوی هم عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان در ولسی جرگه و رئیس کمیسیون سمع شکایات این جرگه بدین باور است که حکومت در سال روان روی بسیاری کارها سهل انگاری کرده و باید در بخش امنیت توجه بیشتر نماید.

عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان در ولسی جرگه
عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان در ولسی جرگه

وی گفت:

" در دو ماه گذشته به عساکر دولتی جفا شده و رسیدگی درست نیز با آنها صورت نگرفته است، کندک‌های نظامی افغان بسیاری اوقات در محاصره قرار داشت، حالا هم ناامنی‌ها در ارزگان از حد گذشته است، حتی بدون مراکز بسیاری مناطق بدست طالبان افتاده است."

این در حالیست که وزارت دفاع افغانستان از آغاز عملیات نظامی نیروهای امنیتی افغان در برخی ولایات کشور خبر می‌دهد.

از سوی هم طالبان مسلح در یک پیام که به رادیو آزادی فرستاده ادعا کرده‌اند که عملیات بالای مرکز این والسوالی آغاز شده‌است.

جمال الدین سیار رئیس شورای ولایتی کنر با آنکه درگیری در آنجا را تائید می‌کند اما می‌گوید که مخالفین مسلح دوباره عقب رانده شده و تنها در یک پوسته تهدید دشمن احساس می‌شود.

در همین حال عتیق الله عمرخیل یک تن از کارشناسان نظامی می‌گوید، مطالعه دقیق از مشکلات کنونی و تطبیق پلان به گونه درست از سوی مقامات امنیتی می‌تواند در وضعیت کنونی تغییرات بمیان آورد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG