لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

تغییر در رهبری امریکا و سیاست جدید این کشور در قبال افغانستان


در حضور پانزده ساله امریکا در افغانستان، این کشور دو بار تغییر در رهبری امریکا را تجربه کرده و قرار است در روز های آینده شاهد تغییر دیگری باشد.

اما با تغییر جدید در رهبری امریکا دیده شود که افغانستان منحیث متحد و دوست ستراتیژیک امریکا در کدام جایگاه قرار خواهد گرفت.

شماری از چهره‌های سیاسی افغان بدین باور اند که این تغییر در رهبری احتمالاً تغییر در سیاست خارجی در قبال افغانستان را نیز به دنبال داشته باشد.

احمد ولی مسعود سیاستمدار افغان و رئیس بنیاد احمدشاه مسعود در این مورد گفت:

احمد ولی مسعود سیاستمدار افغان
احمد ولی مسعود سیاستمدار افغان

"در مجموع سیاست امریکا در قبال افغانستان بعد از همین انتخابات شاید تغییر کند، نو آوری خواهد شد، سیاست‌های جدید روی دست گرفته خواهد شد زیرا حالات منطقه تغییر کرده‌است."

این در حالیست که انتخابات ریاست جمهوری امریکا ساعات پیش آغاز شد.

در این انتخابات، هیلری کلنتن از حزب دموکرات‌ و دونالد ترمپ از حزب جمهوری‌ خواه، با هم رقابت می‌کنند.

هر دو نامزد در دوران مبارزات انتخاباتی شان در مورد برنامه های اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی موضع گیری کردند اما هیچ سخنی در این مناظره‌ها از جنگ افغانستان گفته نشد.

همین پرسش را از آقای مسعود پرسیدم؛ اما وی گفت افکار عامه از جنگ افغانستان خسته شده به همین دلیل در مناظره‌ها از این کشور یاد نشد اما به این معنا نیست که افغانستان مورد توجه نیست.

ایتلاف جهانی به رهبری امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی بخاطر سرکوب کردن القاعده و طالبان در افغانستان حضور یافتند.

در آن زمان جورج دبلیو بوش ریاست جمهوری امریکا را به عهده داشت.

پس از آنکه بارک اوباما رئیس جمهور فعلی امریکا قدرت را در سال ۲۰۰۸ بدست گرفت، شمار نیرو های کشور را حفظ کرد اما در سال های ۲۰۱۲ خروج این نیروها آغاز شد.

در زمان آقای بوش و اوباما میلیارد ها دالر نیز به افغانستان کمک شد.

در همین حال شماری دیگری از سیاستمداران افغان بدین باور اند که پالیسی خارجی امریکا مدون است و با تغییر در رهبری هیچ تفاوت در قبال افغانستان احساس نخواهد شد.

بسم الله شیر سیاستمدار افغان در این مورد گفت:

شیر: با تغییر در رهبری امریکا هیچ تفاوت در قبال افغانستان احساس نخواهد شد.
شیر: با تغییر در رهبری امریکا هیچ تفاوت در قبال افغانستان احساس نخواهد شد.

"هر رئیس جمهور که در امریکا ظاهر شود منافع ملی خود را دنبال می‌کند به باور من هر یک پیروز شود تصمیمی را اتخاذ می‌کند که حکومت قبلی شان داشت."

از سوی هم شماری از اقتصادانان افغان می‌گویند که امید دارند با تغییر در رهبری امریکا، افغانستان در محراق توجه کمک‌های آن کشور قرار گیرد.

استاد مسعود یکی از این اقتصاد دانان افغان گفت:

"امریکا بزرگترین تهیه کننده امور مالی ما است و فکر می‌کنم تأثیرات فوق العاده زیادی دارد زیرا افغانستان جز بودجه امریکاست و هیچ امریکایی علاقه مندی ندارد تا در افغانستان شکننده گی زیاد شود."

به باور آقای مسعود، در صورت پیروزی هیلری کلنتن سیاست فعلی امریکا ادامه خواهد یافت اما با پیروزی دونالد ترامپ تغییرات رونما خواهد شد.

وی تأکید دارد که منافع ستراتیژیک امریکا در قبال افغانستان ایجاب می‌کند تا از این کشور به گونه دوامدار حمایت کند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG