لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

برخی سناتوران: بی‌کفایتی مسئولین سبب ادامه جنگ در هلمند شده‌است


برخی از نماینده‌های مردم هلمند در مشرانو جرگه از حکومت می‌خواهند تا مسئولین بی‌کفایت در ادارات محلی این ولایت را برکنار کرده و آنها را به نهاد‌های عدلی و قضایی معرفی کند.

آنها می‌گویند، موجودیت مسئولین بی‌کفایت و فساد در برخی از ادارات محلی سبب شده تا جنگ در این ولایت ادامه پیدا کند.

محمد هاشم الکوزی یکی از آنان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"مردم ما فعلاً در شرایط دشوار قرار دارند چون تمامی ولسوالی‌های هلمند نا امن است و تحت تهدید طالبان قرار دارد ما بالای حکوت مرکزی صدا می‌کنیم که بیشتر از این مردم هلمند را آزار ندهید و مدیرهای بی‌کفایت که در هلمند است باید از وظیفه‌شان برکنار شده و به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی شوند."

آقای الکوزی به نیروهای خیالی در صفوف نیرو‌های مسلح نیز اشاره کرده گفت که ماه جاری برای ۱۲ هزار سرباز در هلمند معاش پرداخت شده‌است در حالیکه به گفته وی ۶هزار سرباز هم وجود ندارد.

قبل از این رئیس شورای ولایتی هلمند نیز یکی از علت‌های عمدۀ ادامه جنگ در این ولایت را سربازان خیالی که نامشان در لیست موجود و خود‌شان حضور فزیکی ندارند، عنوان کرده‌است.

در حالی که محمد هاشم الکوزی نماینده مردم هلمند در مشرانو جرگه می‌گوید که تهدیدات امنیتی هنوز هم به همان شدت در این ولایت ادامه دارد، در عین حال جبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی نیروهای امنیتی و دفاعی در هلمند می‌گوید که جنگ در این ولایت کاهش یافته و وضعیت امنیتی در کنترول است.

جبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی نیروهای امنیتی و دفاعی در هلمند
جبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی نیروهای امنیتی و دفاعی در هلمند

وی گفت:

"فعالاً جنگ نیست بسیار جنگ خفیف جریان دارد و آن هم عملیات تصفوی ما است که بسیار به احتیاط روان هستیم در اطراف لشکرگاه اصلاً جنگ نیست در مجمع جنگ سرد شده‌است و شدت گذشته‌اش را ندارد توانمندی مخالفین ضعیف شده‌ قوای دولتی پیشرفت دارد فعلاً وضعیت در چنین حالت قرار دارد."

اما زلمی وردک آگاه مسایل نظامی می‌گوید که جنگ در هلمند ابعاد مختلف داشته و کنترول آن نیاز به زمان و مدیریت قوی دارد.

وی در مورد گفت:

"متأسفانه آن قدر ساده نیست که هر کس می‌گوید حالات تحت کنترول است چون موضوعات مختلف در داخل افغانستان وجود دارد و به همین دلیل مهار کردن جنگ آسان نیست."

آقای وردک گفت که حکومت تا زمانیکه هماهنگی میان ارگان‌های امنیتی را تقویت نکرده و به تعهدش با ملت عمل نکند، نمی‌تواند هلمند را از وضعیت دشوار که دارد، به ساده‌گی بیرون آورد.

اما قوماندان اوپراتیفی نیروهای امنیتی و دفاعی، موجودیت برخی مشکلات در صفوف نیروهای امنیتی در هلمند را تائید کرده افزود که حکومت در زمینه روی برخی خلا‌ها که به گفته وی تحت نام عدم هماهنگی و پولیس خیالی مطرح می‌شود، با جدیت کار می‌کند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG