لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

ناتو: به مشارکت اروپا و امریکا نباید به دیدۀ شک نگریسته شود


ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

منشی عمومی ناتو می‌گوید، غرب با چالش‌های امنیتی بزرگ روبرو بوده و به گفته وی تنها رها کردن این سازمان نباید یگانه انتخاب باشد.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو این مطلب را در یک مقاله که دیروز در روزنامه آبزرور چاپ بریتانیا به نشر رسانده بیان کرده، گفته است که اکنون زمانی آن نیست که به مشارکت بین اروپا و ایالات متحده، به دیده شک نگریسته شود.

در اوج نگرانی‌ها در بارۀ نقطه نظرهای دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا در ارتباط به ناتو، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی این سازمان نظامی در این مقاله می‌نویسد: "یک نسل ما به خاطر امنیت، به چالش‌های بزرگی روبرو است."

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا

اظهارات دونالد ترمپ در جریان کمپاین انتخاباتی‌اش در ماه مارچ زمانی نگرانی ایجاد کرد که پیمان نظامی ناتو را یک سازمان"منسوخ" خوانده گفت، تا زمانیکه این سازمان مصارف نظامی‌اش را افزایش ندهد و مسئولیت‌هایش را در برابر ایالات متحده بجا نکند، از حمایت امریکا برخوردار نخواهد شد.

این اظهارات ترمپ در ارتباط به تعهد کشورهای عضو ناتو در ارتباط به دفاع دسته جمعی شک و تردید‌های را ایجاد کرده است.

منشی عمومی ناتو در این مقاله می‌نویسد، این اصل پیمان ناتو که حمله بر یک عضو را حمله بر همه اعضای این پیمان می‌شمارد، تنها در حملات تروریستی یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ بر امریکا جنبه عملی گرفت.

آقای ستولتنبرگ در این مقاله نوشت، در آن زمان، تقریباً ده هزار عسکر کشور‌های اروپایی عضو ناتو با پاسخ مستقیم در برابر حملات بر امریکا در افغانستان وظیفه خود را اجرا کردند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در ادامه مقاله خود که دیروز در روزنامه آبزرور بریتانیا به نشر رسید، نوشته است که کشور‌های اروپایی باید کمک‌های مالی‌شان را به این سازمان نظامی افزایش دهند.

این در حالیست که ایالات متحده امریکا همین اکنون تقریباً هفتاد درصد مصارف ناتو را می‌پردازد.

منشی عمومی ناتو افزود، این سازمان، امکان ادغام و اتحاد اروپا را فراهم ساخته و به جنگ سرد پایان داده‌است.

ینس ستولتنبرگ در ادامه این مقاله نوشته که رهبران اروپایی همیشه درک می‌کنند که چه زمانی به تأمین امنیت نایل می‌شوند و برای رسیدن به این هدف به گفته سر منشی ناتو، تنها رها کردن این سازمان نباید یگانه انتخاب باشد.

وی نوشته است: "در عین زمان رهبران امریکا هم نفع ستراتیژیک خود را در یک اروپای با ثبات و مصون می‌بینند."

منشی عمومی ناتو همچنان می‌گوید، ناتو تا هنوز نقش بزرگی را در جنگ علیه تروریزم بازی کرده و به تهاجم بیشتر روسیه پاسخ داده‌است.

ترمپ: با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روابط خیلی‌ها خوب خواهم داشت.
ترمپ: با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روابط خیلی‌ها خوب خواهم داشت.

روابط بین مسکو و غرب به دنبال الحاق شبه جزیره کریمیا به روسیه در ماه مارچ سال ۲۰۱۴ میلادی و به تعقیب آن، آغاز جنگ بین نیروهای امنیتی کیف و جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین، پس از جنگ سرد به آخرین سطح آن رسید.

اما دونالد ترمپ در ماه سپتمبر گفت، او با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روابط خیلی‌ها خوب خواهد داشت و همچنان گفت که نسبت به رئیس جمهور بارک اوباما با ولادیمیر پوتین به طور بهتر مذاکره کرده می‌تواند.

XS
SM
MD
LG