لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۹

مسئولان: سلب صلاحیت کردن وزیر تحصیلات برخورد سلیقوی بود


مقامات وزارت تحصیلات عالی افغانستان در برابر سلب صلاحیت کردن فریده مهمند از سوی ولسی جرگه واکنش نشان دادند و اعضای این جرگه را در خصوص استیضاح وزرا به برخورد سلیقوی متهم کردند.

مسئولین این وزارت می‎گویند جلوگیری از نفوذ برخی وکلا در امور این وزارت سبب شده تا وزیر تحصیلات از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت شود.

مقامات این وزارت روز سه شنبه طی نشستی در کابل گفتند که آنان به هر معیار تعین شده پاسخگو هستند اما تصمیم ولسی جرگه را نمی پذیرند.

معین مالی، رئیس کمیته کانکور، روئسا و سخنگوی این وزارت روز سه شنبه طی نشستی در کابل گفتند که وزارت تحصیلات عالی تمام معیارهای را که به علت آن ولسی جرگه وزیر تحصیلات عالی را سلب صلاحیت کرد، تکمیل کرده‎است.

فیصل امین سخنگوی این وزارت گفت که جلوگیری از نفوذ برخی وکلا در امور این وزارت سبب شده تا فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی از سوی ولسی جرگه استیضاح و سلب صلاحیت شود.

امین: جلوگیری از نفوذ برخی وکلا در امور این وزارت سبب شده تا وزیر تحصیلات عالی از سوی ولسی جرگه استیضاح و سلب صلاحیت شود.
امین: جلوگیری از نفوذ برخی وکلا در امور این وزارت سبب شده تا وزیر تحصیلات عالی از سوی ولسی جرگه استیضاح و سلب صلاحیت شود.

او افزود:

"بحث این است که کارهای شان در این وزارت نشد، بحث است که در کانکور نفوذ داشت اما ما جلوگیری کردیم برخی‎ها گفتند که فلان کس را از فلان ولایت تبدیل کنید اما تبدیل نشد. کاری شد که نفوذ آنعده وکلای را که آنان واقعا دخلالت میکردند در کارهای وزارت تحصیلات عالی از آن جلوگیری شد بنا این‎ها اگر برخورد سلیقوی کردند معیار سقف بودجه ۷۰ درصد اما بلند ترین مصرف را ما کردیم پس چرا ۶۳ رای بردیم."

مسئولین وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‎گویند که این وزارت ۷۲ درصد بودجه اش را با رعایت اصل شفافیت به مصرف رسانیده‎است.

این در حالیست که ولسی جرگه روز دوشنبه فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی را بخاطر عدم مصرف کمتر از ۷۰ درصد بودجه انکشافی استیضاح و سلب صلاحیت کرد.

برعلاوه وزیر تحصیلات، وزرای خارجه، فواید عامه، کارو اموراجتماعی، معارف، ترانسپورت و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیز از سوی این جرگه سلب صلاحیت گردیدند.

عرفان الله عرفان منشی ولسی جرگه افغانستان اتهامات مسئولین وزارت تحصیلات عالی مبنی بر برخورد سلیقوی وکلا با وزرا را رد می‎کند.

عرفان: هر وزیر که از ۷۰ درصد بودجه شان را کمتر مصرف کرده اند ما آن را به استیضاح دعوت کردیم.
عرفان: هر وزیر که از ۷۰ درصد بودجه شان را کمتر مصرف کرده اند ما آن را به استیضاح دعوت کردیم.

او افزود:

"هر وزیر که از ۷۰ درصد بودجه شان را کمتر مصرف کرده اند ما آن را به استیضاح دعوت کردیم و این کار هم بخاطر اصلاح اداره است و اینکه می‎گویند با وزیر تحصیلات عالی برخورد سلیقوی صورت گرفته آن را کاملا رد میکنم."

روند استیضاح اعضای کابینه از سوی ولسی جرگه افغانستان بخاطر آنچه مصرف نکردن هتفاد درصد بودجه انکشافی وزارت‎ها شمرده می‌شود، از روز شنبه به اینسو ادامه دارد.

اما حکومت روز دوشنبه فیصله کرد که تمامی وزیران، بشمول وزرای سلب صلاحیت شده‌، تا بررسی همه جانبه ستره محکمه در این مورد به کارهایشان ادامه دهند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG