لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

فعالان: در موافقت‌نامه صلح با حکمتیار "حق‌العبد" مراعات نشده‌است


نهادها و فعالان جامعه مدنی افغانستان خواهان بازنگری موافقت‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار گردیدند.

پس از گذشت چند ماه از امضای توافق‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار حالا نهادها و فعالان جامعه مدنی افغانستان می‎گویند در این توافق‌نامه عدالت به گونه واقعی آن تأمین نشده‎است.

نشست امروزی نهادهای جامعه مدنی
نشست امروزی نهادهای جامعه مدنی

این تعداد از اعضای جامعه مدنی با پخش اعلامیه‌یی تأکید کردند که در توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی کوچک‌ترین اشاره به حقوق قربانیان نشده و این مسئله نگرانی‎ها را میان مردم بیشتر ساخته‎است.

نعیم نظری رئیس شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر روز پنجشنبه در کابل گفت حکومت افغانستان در این موافقت‌نامه موضوع "حق‌العبد" را نیز مشمول مصونیت رهبران حزب اسلامی کرده و در آن به حقوق قربانیان توجه نشده‎است.

آقای نظری افزود به منظور تأمین عدالت و صلح پایدار این توافق‌نامه باید از سوی حکومت افغانستان، محکمه بین‌المللی جزایی، حامیان بین‌المللی افغانستان و سازمان ملل‌متحد بازنگری گردد.

نمای از اثرات جنگ‌های داخلی در افغانستان
نمای از اثرات جنگ‌های داخلی در افغانستان

او افزود:

"محتوای موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی آقای حکمتیار به روشنی نشان می‎دهد که نه‌تنها به مطالبه و خواست قربانیان سه و نیم دهه منازعه ارزش واقعی گذاشته نشده بلکه به قانون اساسی افغانستان تعهدات بین‌المللی دولت و دیدگاه مردم کشور نیز کمترین اعتنای نشده‎است، موافقت‌نامه اخیر حکومت وحدت ملی با حزب اسلامی آقای حکمتیار بر بنیاد قانون اساسی و تعهدات حقوق بشری افغانستان، مورد بازنگری و تعدیل قرار گیرد."

ساختار نظام عدلی و قضایی برای رسیده‎گی به جرایم، تدوین برنامه‎های صلح بر اساس شناسایی زمینه‎ها و عوامل تداوم منازعه، در نظر گرفتن خواست‎های قربانیان، مشوره با نهادهای جامعه مدنی در خصوص صلح از خواست‎های دیگر این نهادها را در اعلامیه تشکیل می‎داد.

در اعلامیه همچنان از حکومت افغانستان انتقاد شده که دادن مصونیت قضایی بدون قید و شرط نشان می‎دهد که حکومت افغانستان موضوع "حق‌العبد" را نیز مشمول مصونیت رهبران و سران حزب اسلامی گلبدین حکمتیار کرده‎است.

این در حالیست که اخیراً هیئت کمیته تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل به کابل آمده و روی حذف نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی از فهرست تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل با مقامات حکومت افغانستان بحث کرد.

از سوی هم اکرم خپلواک نماینده رئیس جمهور در امور سیاسی می‎گوید که موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی در روشنی قانون اساسی و به مشوره نهادهای مختلف تهیه شده و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد.

خپلواک: موضوع عدالت انتقالی تمام مسایل از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۹۵ باید دیده شده و تطبیق گردد.
خپلواک: موضوع عدالت انتقالی تمام مسایل از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۹۵ باید دیده شده و تطبیق گردد.

آقای خپلواک در ادامه گفت:

"موضوع عدالت انتقالی تمام مسایل از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۹۵ باید دیده شده و تطبیق گردد که در این مورد حکومت افغانستان به تمام معنی متعهد است و حزب اسلامی نیز در اعلامیه‎های خود برای رسیده‎گی به قربانیان جنگ‎های اخیر خواستار یک پروسه شفاف شده‎است و زمانیکه همچو حالت فراهم شود و بتوانیم به تمام دردها به شکل واقعی رسیده‎گی کنیم ان‌شاءالله که هیچ افغان استثنا نخواهد شد."

این در حالیست که امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی پیش از این نیز نگرانی‎های برخی نهادها و رهبران جهادی را در خصوص تأمین عدالت و اعاده حقوق قربانیان در پی داشته‎است.

چند روز قبل صبغت‌الله مجددی رئیس جبهه ملی نجات افغانستان در مراسم افتتاح مجمع علما در کابل گفت که در توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی باید به مسئله "حق‌العبد" توجه گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG