لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

سفیر افغانستان در جرمنی اخراج شماری از مهاجرین افغان را تائید کرد


طبق یک سند حکومت جرمنی که یک روزنامۀ این کشور به آن دسترسی پیدا کرده است ۱۲۵۳۹ تن از مهاجران افغان دوباره به کشور فرستاده می‌شوند چون در این سند بخش‌های وسیع افغانستان مصئون پنداشته شده‌است.

این سند در پاسخ به سوالی که از سوی حزب چپگرای جرمنی مطرح شده می‌گوید، پنج فیصد از ۲۴۷ هزار مهاجر افغان که تا اواخر ماه سپتمبر گذشته به این کشور رسیده‌اند احتمالاً برگشتانده می‌شوند چون امنیت و سلامتی آنها در شهرهای بزرگ افغان تضمین شده می‌تواند.

این معلومات درشمارۀ دیروز روزنامۀ نوو اوسنابروسکر زیتونگ نشر شده‌است.

حمید صدیق سفیر افغانستان در جرمنی در صحبت به رادیو آزادی این خبر را تائید کرده گفت که این مهاجران طبق تفاهمی که میان حکومت‌های دو کشور شده‌است، فرستاده خواهند شد ولی تاریخ دقیق هنوز مشخص نیست.

حمید صدیق سفیر افغانستان در جرمنی
حمید صدیق سفیر افغانستان در جرمنی

وی در ادامه گفت:

" بلی من معلومات دارم و نظر به تفاهمی که در گذشته میان حکومت‌های جرمنی و افغانستان به امضا رسیده بود قرار بود یک تعداد از مهاجرین که پروسۀ پناهندگی آنها به آخر رسیده باشد و اینها به حیث پناهنده شناخته نشوند باز بالاخره به مملکت شان فرستاده می‌شوند."

اعلامیۀ حکومت جرمنی می‌گوید، توقع می‌رود که برخی از این مهاجران داوطلبانه به کشور خود برگردند ولی برخی دیگر اجباراً فرستاده خواهند شد.

فرستادن اجباری مهاجران به افغانستان جنجال برانگیز است چون با در نظرات حملات روزمرۀ طالبان مصونیت و سلامتی آنها مورد سوال قرار می‌گیرد.

در حملۀ هفتۀ گذشته بر قونسلگری جرمنی در مزارشریف ده‌ها غیر نظامی کشته و زخمی شدند.

سفیر افغانستان در جرمنی گفت، در مراحل مختلف با مهاجران افغان همکاری داشته است.

وی افزود:

" باید که پاسپورت‌های الکترونیکی پنج ساله برایشان صادر شود و این کار وقت را در بر می‌گیرد و این هم وظیفۀ ما است که این کار را برای شان می‌کنیم و وقتیکه ثابت شد که اینها افغان هستند اگر هیچ اسنادی هم نداشته باشند همراه شان ما مصاحبه می‌کنیم و به افغان‌های خود ما مشکلات ایجاد نمی‌کنیم بر خلاف ما برای شان کمک می‌کنیم."

در حالیکه سال گذشته نُه تن از مهاجرین افغان به کشور شان فرستاده شده بودند در جریان امسال تاکنون ۲۷ تن از این مهاجرین پس از رد شدن درخواست پناهندگی آنها، به افغانستان فرستاده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG