لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

چین علاقمند بررسی تقاضای ترکیه برای پیوستن به سازمان شانگهای است


چین علاقه دارد که هر گونه درخواستی را از سوی ترکیه برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به رهبری روسیه و چین مورد مطالعه قرار دهد.

وزارت امور خارجه چین این مطلب را پس از اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش امکان دارد، به سازمان همکاری شانگهای بپیوندد، بیان کرده‎است.

گینگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین می‎گوید، ترکیه همین‌اکنون شریک گفتگوی این سازمان می‎باشد و از دیر زمانی با این سازمان همکاری نزدیک دارد.

کینگ در نشست خبری کوتاه روزانه خود همچنان گفت که چین به خواست ترکیه برای تقویت همکاری با سازمان شانگهای اهمیت زیادی قایل است.

او گفت:

"ما در حال حاضر یکجا با دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و بر اساس اسناد قانونی و مدارک حقوقی شمولیت در این سازمان، تمایل داریم تا در خواست ترکیه را به طور جدی مطالعه کنیم."

چین، روسیه و چهار کشور آسیای میانه، در سال ۲۰۰۱ میلادی این سازمان را ایجاد کردند.
چین، روسیه و چهار کشور آسیای میانه، در سال ۲۰۰۱ میلادی این سازمان را ایجاد کردند.

از رجب طیب اردوغان نقل قول شده که می‎گوید، ترکیه نمی‎خواهد که با هر قیمتی شامل اتحادیه اروپا شود و در عوض می‎تواند، عضویت سازمان همکاری شانگهای را بدست آورد.

ترکیه همین‌اکنون عضو پیمان نظامی اتلانتیک شمالی یا ناتو بوده و برای عضویت در اتحادیه اروپا نیز پیشنهاد ارائه کرده‎است.

به نوشته گزارش خبرگزاری رویترز عضویت ترکیه در سازمان همکاری شانگهای زنگ خطری برای متحدین غربی و اعضای پیمان ناتو به شمار می‎رود.

بعد از سرکوب و دستگیری‌های گسترده پس از کودتای نافرجام ماه جولای در ترکیه، حکومت این کشور، با انتقادات گسترده کشورهای اروپایی روبرو شده‎است.

به گفته آن‎ها، این اقدامات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه احتمالاً ناقض معیارهای است که انقره باید برای پیوستن به این اتحادیه، رعایت کند.

چین، روسیه و چهار کشور آسیای میانه، قرغزستان، قزاقستان، تاجکستان و ازبکستان در سال ۲۰۰۱ میلادی این سازمان را به عنوان یک سازمان منطقه‌یی امنیتی برای مبارزه با تندروان مسلح و قاچاق مواد مخدر از کشور همسایه آن‎ها افغانستان، ایجاد کرده‎است.

XS
SM
MD
LG