لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

معاون متهم شده به فساد ولایت غور، دوباره به کارش آغاز کرد


محمد امین توخی
محمد امین توخی

محمد امین توخی معاون والی غور با آن‌که چندین ماه پیش با شمار دیگر از مسئولان این ولایت به حیف و میل بیش از ۱۱۸ میلیون افغانی در پروژه‎های قوماندانی امنیه این ولایت متهم و برکنار شده‌بود، امروز دوباره به گونۀ رسمی به کارش آغاز کرد.

بعد از آنکه توخی از سمت معاونیت ولایت غور برکنار شد به حیث معاون والی هرات تقرر یافت اما شورای ولایتی و فعالان مدنی آن ولایت مانع کار وی شدند.

شماری از جوانان و نهادهای جامعه مدنی غور امروز دوشنبه در نشستی با غلام ناصر خاضع والی این ولایت، از گماشتن محمد امین توخی به حیث معاون والی غور ابراز نگرانی کردند و از اداره محلی خواستند تا از معرفی آقای توخی به حیث معاون والی خودداری نماید.

این فعالان مدنی، معاون والی غور را متهم به فساد اداری، اخلاقی و سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی نموده و هشدار می‌دهند که اگر وی دوباره به این سمت باقی بماند آن‎ها دست به اعتراضات گسترده خواهند زد.

محمد حسن حکیمی یک‌تن از فعالان افزود:

"کسی‌که به فساد متهم باشد و محکمه به وی حکم حبس را صادر نموده باشد چگونه دوباره به وظیفه گماشته می‌شود؟! معلوم است که هر فساد پیشه جایش غور است و ما مجبور به تحمل آن هستیم."

نور محمد فعال مدنی دیگر نیز گفت:

"به خدا قسم اگر این شخص به کارش آغاز کند فردا تمام مرد و زن غور به جاده‎ها بیرون می‎شویم و علیه این مفسدین صدای عدالت خواهی خود را تا مرز برکناری‌اش بلند می‎کنیم."

غلام ناصر خاضع والی غور گماشتن دوبارۀ آقای توخی را تصمیم ادارۀ ارگان‎های محل می‎داند، اما تأکید می‌کند که آنان این موضوع را با رئیس‌جمهور و ارگان‌های محل در میان می‌گذارند.

آقای خاضع می‌افزاید:

"ما حتماً این نارضایتی را به رئیس صاحب جمهور انعکاس میدهیم و آن‎ها تصمیم گیرنده هستند و منتظر هدایت‌شان می‎باشیم."

خواستیم تا نظر آقای توخی را نیز با خود داشته باشیم اما مؤفق نشدیم.

یک سال قبل سیما جوینده والی پیشین غور محمد امین توخی معاون ولایت، محمد یوسف دانیار مستوفی، عبدالحق رسولی مدیر عواید مستوفیت، نورالدین مدیر اداری مستوفیت، عبدالصمد مدیر تدارکات ولایت، انجینیر خیرالدین آمر شهر سازی و غلام محمد پیمان رئیس اداری ولایت را به اتهام حیف و میل بیش از ۱۱۸ میلیون افغانی در پروژه‎های قوماندانی امنیه این ولایت به سارنوالی معرفی نمود که بعد از نهایی شدن دوسیه این افراد محکمه شهری غور هر کدام این افراد را به سه ماه حبس تنفیذی محکوم کرد.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG