لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

پلیپات: از هر ۸ دالر ۱ دالر به نام فساد در افغانستان ناپدید می‌شود


سازمان بین‌المللی شفافیت می‌گوید، هر چند برای مبارزه علیه فساد اداری در افغانستان حدود ده تا شانزد اداره فعالیت دارند اما با آن‌هم فساد اداری در این کشور از نگرانی‌های جدی عنوان شده و باید علیه آن مبارزه جدی صورت گیرد.

شریراک پلیپات رئیس این سازمان برای آسیا روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت، از میان ۵۰ درخواستی که به حکومت افغانستان سپرده‌اند یک تعداد آن به گونه درست عملی شده و ابراز امیدواری کرده که درخواستی‌های باقی مانده نیز بطور لازم عملی گردد.

آقای پلیپات گفت، پول‌های که به افغانستان کمک می‌شود، هنوز هم حیف و میل گردیده و در این راستا نیاز به اصلاحات گسترده‌است.

پیلپات: در حال حاضر پول‌های زیاد حیف و میل می‌شود.
پیلپات: در حال حاضر پول‌های زیاد حیف و میل می‌شود.

وی گفت:

"در حال حاضر دیده می‌شود که پول‌های زیاد حیف و میل می‌شود و در هر هشت دالر یک دالر به نام فساد نا پدید می‌شود، برای مبارزه علیه فساد به یک اصلاحات جدی نیاز است و مبارزه علیه فساد در تمام جهان نیاز به کار دوامدار دارد."

آقای پلیپات گفت که آنان از حکومت افغانستان و سازمان‌های بین‌الملل می‌خواهند تا نهاد های حکومتی را تقویت نموده و جلو حیف و میل شدن کمک‌های جهانی را بگیرند.

سازمان بین‌المللی شفافیت از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون مطالعاتی را به هدف بررسی شفافیت و حساب‌دهی در ادارات افغانستان انجام می‌دهد.

این سازمان که در ۱۰۰ کشور جهان نماینده‌‎گی دارد هدف‌اش ایجاد محیط عاری از فساد است.

بر اساس معلومات سازمان بین‌المللی شفافیت، فساد اداری میدان جنگ را در افغانستان گرم نگهداشته و مؤثریت میلیاردها دالر کمک جامعه جهانی را متأثر ساخته است.

اما هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت برای از بین بردن فساد اداری اراده قوی داشته و در زمینه گام‌های عملی نیز برداشته شده‌است.

چخانسوری: حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد اراده مستحکم دارد.
چخانسوری: حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد اراده مستحکم دارد.

وی در مورد گفت:

"فساد پدیده‌ای است که تمام ملت از آن رنج می‌برد و حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد اراده مستحکم دارد و در این بخش گام‌های عملی برداشته شده‌است مرکز عدلی و قضایی ایجاد شده و تمامی ادارات که در این بخش کار می‌کنند با این مرکز هماهنگی دارد و مرکز عدلی و قضایی دوبار محکمۀ علنی برقرار کرد و از مردم هم می‌خواهیم تا در زمینه با حکومت همکار باشند."

با ایجاد حکومت جدید در افغانستان و حضور پانزده سالۀ نیروهای خارجی هنوز هم مردم شکایت دارند که بدون پرداخت رشوت کارهای‌شان در ادارات به پیش نمی‌رود.

فرار مفسدین از قانون، وجود معافیت و نبود مجازات و مکافات عواملی اند که به باور مردم، دامنه فساد را در افغانستان گسترش و افزایش داده‌است.

فساد بیشتر در بخش قضایی افغانستان وجود دارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:28 0:00

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG