لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

تنها ۲۰ درصد افراد مصاب به "HIV" در افغانستان تحت تداوی قرار دارند


وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید که از جمله بیشتر از دو هزار افراد مصاب به ویروس «اچ، آی، وی» تنها بیست در صد آنان تحت تداوی قرار دارند.

این وزارت می‎گوید، اکثر افراد مصاب به ویروس «HIV AIDS» افغان‎های اند که از کشورهای همسایه عودت کرده‎اند.

مقامات این وزارت می‎گویند که افزایش میزان افراد مصاب به این ویروس در افغانستان تکان دهنده است.

این مقامات روز یکشنبه درمراسم بزرگداشت از روز جهانی مبارزه با این ویروس همچنان گفتند که برای وقایۀ «اچ، ای، وی» برنامه‎های آگاهی دهی را راه اندازی کرده‎اند.

ناجیه طارق معین این وزارت گفت، آنان تا کنون توانسته‎اند تا بیست در صد افراد مصاب با «اچ، آی، وی» یا ایدز را در کشور، تحت پوشش صحی قرار دهند.

طارق: تلاش می‎کنیم تا از گسترش آن جلوگیری کنیم.
طارق: تلاش می‎کنیم تا از گسترش آن جلوگیری کنیم.

وی افزود:

"با برنامه‎های که ما داریم و کار می‎کنیم با ادارات مختلف، تلاش می‎کنیم تا از گسترش آن جلوگیری کنیم اما برخی مواردی اند که خارج از کنترول وزارت صحت عامه بوده و ایجاب می‎کند تا ادارات دیگر در این راستا با ما همکاری کنند."

خانم طارق افزود که تا کنون ۲۰۸۶ واقعه ویروس «اچ، آی. وی» ایدز در افغانستان ثبت گردیده که ۸۳ در صد آن مردها، ۱۷ درصد زنان و ۶۶ طفل زیر سن پانزده نیز شامل آن است.

وی می‎گوید که بر اساس معلومات آنان در افغانستان این ویروس بیشتر از طریق مقاربت‎های جنسی انتقال شده‎است.

به گفته مقامات وزارت صحت عامه ویروس کشنده از طریق شیر مادر مصاب به «HIV» در زمان حاملگی، ولادت و شیردهی به اطفال نیز انتقال می‎کند.

ادریس یکی از افراد که به «اچ، آی، وی» مصاب است از کمبود خدمات صحی و برخورد تبعیض‌آمیز افراد جامعه شکایت می‎کند.

وی افزود:

"در وقت گرفتن خدمات صحی باید با مصابین «HIV» برخورد مساویانه صورت گیرد، شفاخانه افغان جاپان با خدمات کامل برای افراد مصاب آماده ساخته شود، تا دیگر همنوعان ما به دلیل نرسیدن خدمات صحی فوت نکنند."

افراد مصاب به HIV همواره از برخورد تبعیض آمیز در جامعه رنج میبرند.
افراد مصاب به HIV همواره از برخورد تبعیض آمیز در جامعه رنج میبرند.

در عین حال ریچارد پیپرکارن نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان می‎گوید، تعداد افراد مصاب به «اچ، آی، وی» در سطح جهان به ۳۶ اعشاریه ۷ میلیون تن می‎رسد اما به گفته وی کشورهای آسیای میانه تنها به کمتر از ۱۴ در صد افراد مصاب به این ویروس رسیده‎گی کرده‎اند.

مجیب‌الرحمن سمکنی عضو کمیسیون صحی ولسی جرگه با انتقاد از عدم توجه وزارت صحت عامه به این بخش می‎گوید:

"ما اکنون در افغانستان ممکن حدود ۶۷۰۰ فرد مصاب به «HIV» داشته باشیم اما افراد تشخیص شده دو هزار اند و کسانیکه تحت تداوی قرار دارند ۲۰ درصد اند، چرا ۲۰ درصد چرا ۹۰ درصد تداوی نمی‎شوند، چرا دو هزار شان تشخیص شده چرا همه آنان تشخیص نشده‎اند، رهبری وزارت صحت عامه به آن توجه ندارد، این بیماری برای ما نه تنها ویروسی است بلکه سیاسی هم است."

آقای سمکنی از وزارت صحت عامه می‎خواهد تا در سرحدات کشور بخصوص سرحد با ایران مراکز تشخیص «HIV» را ایجاد و زمینه‎های رسیده‎گی به افراد مصاب به این ویروس را در کشور بیشتر سازد.

در عین حال وزارت صحت عامه می‎گوید، این وزارت پانزده مرکز کاهش اضرار «اچ، ای، وی» را در این کشور ایجاد کرده و تلاش‎ها برای افزایش آن ادامه دارد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG