لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

والی بدخشان: در جنگ این ولایت استخبارات منطقه دست دارد


احمد فیصل بیگ‌زاد والی بدخشان
احمد فیصل بیگ‌زاد والی بدخشان

والی بدخشان می‌گوید جنگ در این ولایت یک جنگ پیچیده است و از سوی سازمان‌های استخبارات منطقه راه اندازی شده که می‌خواهد جلو بازسازی راه تاریخی ابریشم را بگیرد تا افغانستان از طریق این راه تجارتی با کشورهای آسیایی و اروپایی وصل نشود.

این مطلب را احمد فیصل بیگ‌زاد در نشستی بیان کرد که به هدف پیوستن یک گروپ ۲۰ نفری مخالفان مسلح حکومت به پروسه صلح راه اندازی شده‌بود.

احمد فیصل بیگ‌زاد والی بدخشان گفت که در این ولایت ۸۰ درصد مخالفان مسلح حکومت را کسانی تشکیل می‌دهند که بر اساس برخی موضوعات از دولت ناراضی شده و سلاح برداشته اند، اما ۲۰ درصد دیگر‌ شان را کسانی تشکیل می‌دهند که به اشارۀ استخبارات کشورهای منطقه بر ضد دولت می‌جنگند.

وی در ادامه گفت:

"در بدخشان ۸۰ درصد مخالفان مسلح حکومت در برابر دولت می‌جنگند، آنان برادران ناراضی ما هستند و بر اساس عوامل مختلف از ما جدا شده‌اند یا بالای‌شان ظلم صورت گرفته، یا صدای آنان را کسی نشنیده و یا هم فریب خورده‌اند، اما ۲۰ درصد متباقی این گروه را کسانی تشکیل می‌دهند که از سوی استخبارات منطقه تمویل می‌شوند و به اشارۀ آنان در برابر دولت افغانستان می‌جنگند."

عکس جنبۀ تزئینی دارد.
عکس جنبۀ تزئینی دارد.

یک گروپ بیست نفری مخالفان مسلح حکومت از ولسوالی یُمگان بدخشان روز گذشته به سرکردگی قاری محراب به پروسه صلح پیوست.

قاری محراب که از شش سال بدین‌سو در ولسوالی‌های مختلف بدخشان بر ضد دولت جنگیده‌است، می‌گوید که در ساحات تحت ادارۀ طالبان مسلح قانون شریعت اسلامی تطبیق نمی‌شود و بالای مردم ظلم صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید:

"پیش از من در ولسوالی یُمگان هیچ طالبان وجود نداشت و من دشمن سرسخت دولت بودم ۶ سال را در مربوطات ولسوالی‎های وردوج و یُمگان در مقابل نیروهای امنیتی جنگیدیم و از هیچ نوع بی‌رحمی و ظلم و شکنجه دریغ نورزیده بودیم و ما خواهان عملی شدن قانون شرعی و اسلامی بودیم، اما طالبان قانون اسلامی را پیاده نمی‌کردند و بالاخره تصمیم گرفتم که از گروه طالبان جدا شوم و با روند صلح یک‌جا شدم و حالا که دولت هر سنگر سخت و مهم را برایم بدهد بر ضد طالبان مسلح می‌رزمم و مبارزه می‌کنم."

قاری محراب می‌گوید، مدت یازده سال در مدارس دینی پاکستان درس خوانده و پس از برگشت از پاکستان به کشور فوراً بر ضد دولت افغانستان سلاح برداشته و به مدت شش سال در ولسوالی‌های مختلف این ولایت در برابر دولت جنگیده‌است.

با این همه شماری از باشنده‌گان بدخشان می‌گویند که در فصل زمستان تمامی کوه‌های بدخشان از برف پوشیده می‌شود و طالبان مجبور می‌شوند که با پروسه صلح یک‌جا شوند، اما با گرم شدن هوا دوباره به صفوف طالبان می‌روند و در برابر دولت می‌جنگند.

این گروپ بیست نفری مخالفان مسلح حکومت در حالی در این ولایت با پروسه صلح یک‌جا شده که بیش از یک‌سال می‌شود که ولسوالی‌های وردوج و یُمگان بدخشان در تسلط طالبان مسلح قرار دارد.

گروه طالبان مسلح تا اکنون در خصوص پیوستن این گروپ بیست نفری‌شان به پروسه صلح چیزی نگفته‌است.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG