لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۲

ناتو: امنیت افغانستان وخیم است اما قوای افغان حرفه‌یی پاسخ می‎دهد


وزیران خارجۀ ناتو امروز در مورد افغانستان بحث می‎کنند.

در جلسه امروز صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان که از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت نیز شده‌است، جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان و اسماعیل آراماز نماینده ارشد ملکی ناتو درین کشور در مورد اوضاع امنیتی افغانستان حضور دارند.

بحث در مورد افغانستان در چهارچوب نشست مأموریت حمایت قاطع با اشتراک نماینده‎گان ۲۸ کشور عضو ناتو و همه شرکای خارج از چوکات ناتو که در افغانستان سرباز دارند، صورت می‎گیرد.

ستولتنبرگ: وضعیت امنیتی در افغانستان دشوار است اما نیروهای افغان با شجاعت و به گونه حرفه یی پاسخ می‎دهند.
ستولتنبرگ: وضعیت امنیتی در افغانستان دشوار است اما نیروهای افغان با شجاعت و به گونه حرفه یی پاسخ می‎دهند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو صبح امروز دومین روز نشست وزیران خارجه را با این سخنان در مورد افغانستان آغاز کرد:

"وضعیت امنیتی در افغانستان دشوار است. اما نیروهای افغان با شجاعت و به گونه حرفه‌یی پاسخ می‎دهند. ناتو و شرکای بین‌المللی آن به کمک سیاسی، عملی و مالی خود با آنان ادامه خواهد داد. در بدل آن، حکومت افغانستان وعده حکومتداری خوب و افزایش اصلاحات را داده‌است. امروز ما همه این تعهدات متقابل را بررسی می‎کنیم."

ناتو اتحادیه اروپا و جامعه جهانی در بدل وعده کمک مالی اقتصادی، سیاسی و امنیتی از افغانستان هم انتظاراتی دارند، از جمله روند اصلاحات که حکومتداری خوب، اصلاحات انتخاباتی، مبارزه جدی با فساد اداری، عرضه خدمات بهتر به شهروندان، حقوق بشر، مخصوصاً رسیده‎گی به حقوق زنان و توانمند سازی آنان در جامعه را در بر می‎گیرد.

نماینده‎گان از سازمان ملل متحد و اتحادیۀ اروپا هم برای اشتراک درین اجلاس دعوت شده‌اند.
نماینده‎گان از سازمان ملل متحد و اتحادیۀ اروپا هم برای اشتراک درین اجلاس دعوت شده‌اند.

ستولتنبرگ همچنان گفت که ناتو تعهد قوی خود نسبت به امنیت افغانستان را تجدید خواهد کرد، اشارۀ او به تعهداتی بود که در جلسۀ سران ناتو در وارسا در مورد افغانستان سپرده شد.

سران ناتو در هشتم و نهم ماه جولای امسال در شهر وارسا پایتخت پولند روی سه موضوع کلیدی در مورد افغانستان توافق کرده‌بودند؛ ادامۀ مأموریت حمایت قاطع فراتر از سال ۲۰۱۶، ادامۀ حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ و همچنین مشارکت سیاسی درازمدت با حکومت افغانستان.

امروز سه شنبه در روز نخست اجلاس وزیران خارجه، بیشتر در مورد تحکیم روابط میان ناتو و اتحادیه اروپا، برقراری ثبات فراتر از مرزهای ناتو و نیز موضوع اوکراین بحث می‌شود.

نماینده‎گان از سازمان ملل‌متحد و اتحادیۀ اروپا هم برای اشتراک درین اجلاس دعوت شده‌اند.

این نشست در حالی انجام می‌شود که افغانستان با افزایش تحرکات شورشیان روبروست.

ستولتنبرگ هم پذیرفت که خشونت‌ها ادامه خواهد یافت ولی افزود که ناتو افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

در حال حاضر، نزدیک به ۱۳هزار سرباز بین‌المللی در افغانستان فعالیت می‎کنند.

XS
SM
MD
LG