لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

سمر: برخی جنایتکاران جنگی در اطراف غنی قرار دارند


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید، برخی جنایت کاران جنگی و ضد حقوق بشری، در اطراف رئیس جمهور غنی قرار دارند اما دولت در محاکمه کردن آنان ناتوان است.

سیما سمر رئیس این کمیسیون در پاسخ به پرسش رادیو آزادی می‎گوید که غنی خود می‎داند که این جنایت کاران جنگی چه کسانی هستند، اما به علت ناتوانی دولت، هیچ یک از آنان تاکنون محاکمه نشده‎است.

انگشت انتقاد رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دقیقاً بسوی کاخ ریاست جمهوری است.

خانم سمر، تاکید می‎ورزد که تا کنون هیچ یک از مجرمان جنگی در این کشور مجازات نشده‎اند، در حالی‎که رئیس جمهور این افراد را خوب می‎شناسد.

او این سخنان را در نمایشگاهی که بازگو کننده خاطرات قربانیان جنگ‎ها در افغانستان در آن به نمایش گذاشته شده‎است به رادیو آزادی بیان کرد.

سمر: مجرمان جنگی در این کشور مجازات نشده‎اند، در حالی‎که رئیس جمهور این افراد را خوب می‎شناسد.
سمر: مجرمان جنگی در این کشور مجازات نشده‎اند، در حالی‎که رئیس جمهور این افراد را خوب می‎شناسد.

او افزود:

"فکر می‎کنید رئیس جمهور افرادی که در اطرافش است نمی‎شناسد؟ شما تلاش می‎ورزید که من بگویم کی‎ها هستند و همه مردم این افراد را می‎شناسند که کی‎ها در جرایم جنگی و ضد بشری دست دارند، تخطی‎ها از سوی کی‎ها صورت گرفته‎است اما در داخل افغانستان تا کنون هیچ فردی در پیوند به این جرایم کسی در داخل افغانستان مجازات و یا محاکمه نشده‎است، این ناتوانی دولت‎است."

خانم سمر این انتقادها را درست زمانی مطرح می‎کند که یک روز پیش از این شماری از هواداران زرداد فریادی بخاطر استقبال از بازگشت او به افغانستان، در برابر دروازه میدان هوایی بین المللی کابل صف بسته بودند.

این قوماندان حزب اسلامی از سوی حکومت بریتانیا به ده‎ها مورد جنایت جنگی و ضد حقوق بشری متهم بوده و از سوی این کشور محکوم به بیست سال حبس شده بود.

در کنار این، عدم مجازات مجرمان جنگی در سال‎های پسین از انتقادهای نهادهای حقوق بشری بوده‎است.

اما این نخستین بار است که کمیسیون مستقل حقوق بشر با چنین انتقادهای تندی، تامین عدالت در حکومت وحدت ملی را زیر پرسش می‎برد.

ریاست جمهوری در این باره از هرگونه گفتگو با ما خود داری کرد اما یک روز پیش از این رئیس جمهور غنی گفته‎است که قانون در برابر تمامی جنایت کاران یکسال عملی خواهد شد.

خانم سمر در نمایشگاهی زیر نام دخمه، همچنان تاکید کرد که حکومت افغانستان باید صدای خانواده‎های قربانیان جنگ‎های چند سال را ناشنیده نگیرد.

سمر: حکومت افغانستان باید صدای خانواده‎های قربانیان جنگ‎های چند سال را ناشنیده نگیرد.
سمر: حکومت افغانستان باید صدای خانواده‎های قربانیان جنگ‎های چند سال را ناشنیده نگیرد.

نمایشگاه دخمه، بازخوانی خاطرات قربانیان جنگ، انتحار و انفجار، فاجعه برخاسته از جنگ‎ها و نقض حقوق بشری در سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۵ است که به نمایش گذاشته‎است.

هادی معرفت مسئول برگذاری این نمایشگاه و رئیس سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان هدف برپایی آن را چنین بیان می‎کند:

"در درون دخمه پنج بخش را به نمایش گذاشته ایم، صندوق خاطرات قربانیان، تصاویر معلولان جنگ، نمایش نامه مستند و تیاتر و یک فلم مستند که نشان می‎دهد که زن و مرد در این کشور چه رنج‎های را از بهر جنگ متحمل شده‎اند."

در این نمایشگاه بیشتر از بیست صندوق از داشته‎های قربانیان جنگ به عنوان خاطرات برجا مانده به نمایش گذاشته شده‎است، بخش دیگر آن بازتاب تصاویر افرادی است که، در چند دهه جنگ در افغانستان معلول شده‎اند.

شماری از خانواده‎های قربانیان که برای بازدید به این نمایشگاه آمده‎اند، درد و زخم هایشان دوباره تازه می‎شود و اشک ناله فضای این نمایشگاه را می‎گیرد.

مادری که فرزند هژده سال اش را در یک حمله انتخاری از دست داده‎است به رادیو آزادی می‌گوید:

"خون پسرم عبدالله فراموش نشود، پسرم هژده ساله بود با پول کم درس می‎خواند اول نمره پوهنتون بود."

پدر فیصل: ما پول نه، امنیت می‎خواهیم.
پدر فیصل: ما پول نه، امنیت می‎خواهیم.

پدر فیصل جوان پانزده ساله نیز اینجا از حکومت عدالت می‎خواهد:

" ما امنیت می‎خواهیم، من پدر فیصل جان شهید هستم او سازمان‎های حقوق بشر به خاطر خدا ما پول نمی‎خواهیم."

در پایان این نمایشگاه ،فلم مستند و تیاتر از چند دهه جنگ ها در افغانستان به نمایش گذاشته شد که بازگو کننده درد،و نقض حقوق بشری در این همه سالها است.

خانواده‎های قربانیان از رئیس جمهور غنی می‎خواهند تا با جنایت کاران جنگی از در مدارا پیش نه آید.

یک نمایشگاه خاطرات قربانیان جنگ در کابل برگزار شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG