لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۸

عملیات تخلیه شورشیان و فامیل‌های شان در حلب ادامه دارد


گزارش‌ها حاکی از آن است که عملیات تخلیه شورشیان و خانواده‌های آنها از قسمت کوچک تحت کنترول شورشیان در شهر حلب، ادامه دارد.

رسانه‌های دولتی سوریه خبر دادند که مطابق موافقتنامه آتش بس، چهار هزار شورشی و خانواده‌های‌شان از این منطقه کوچک شهر حلب که در تسلط شورشیان مخالف حکومت سوریه قرار دارد، انتقال می‌یابند.

بر اساس این توافق‌نامه، مقامات سوریه و متحد آن روسیه مصونیت شورشیان و خانواده‌های آن‎ها را تضمین کرده تا منطقه را تخلیه کنند.

وزارت دفاع روسیه گفت، شورشیان و خانواده‌های آنها به شهر ادلب در شمال - شرق سوریه که خارج از کنترول حکومت است، انتقال می‌یابند.

در این حال، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در یک پیام ویدیویی که دیروز به نشر رسیده خطاب به نیروهای اردوی این کشور گفت:

اسد: پس از آزادی حلب ما خواهیم گفت که نه تنها وضعیت سوریه، بلکه وضعیت منطقه و جهان همچنان قبل از آزادی حلب و پس از آزادی آن، متفاوت خواهد بود.
اسد: پس از آزادی حلب ما خواهیم گفت که نه تنها وضعیت سوریه، بلکه وضعیت منطقه و جهان همچنان قبل از آزادی حلب و پس از آزادی آن، متفاوت خواهد بود.

"ما بین وضعیت سیاسی قبل از سقوط شوروی و پس از آن، فرق قایل هستیم. فکر می‌کنم، پس از آزادی حلب ما خواهیم گفت که نه تنها وضعیت سوریه، بلکه وضعیت منطقه و جهان همچنان قبل از آزادی حلب و پس از آزادی آن، متفاوت خواهد بود. در اینجا زمان به تاریخ مبدل شده و حلب به زمانی در تاریخ تبدیل شده‌است."

در همین حال وزیر خارجه امریکا یک روز پس از آتش بس برای تخلیه منطقه تحت کنترول شورشیان در حلب گفت که به نظر می‌رسد حملات هوایی و فیر توپخانه بر شهر حلب متوقف گردیده و آتش بسی که به میانجیگیری ترکیه و روسیه در این شهر برقرار شده، ادامه خواهد یافت.

جان کری وزیر خارجه امریکا افزود، اکنون به جامعه بین‌المللی نیاز است تا فشار‌های را برای پیشبرد و تطبیق آتش بس در دیگر نقاط سوریه وارد کند.

از سوی دیگر، رئیس جمهور فرانسه روسیه را برای نقش این کشور در تصرف دوباره شرق شهر حلب انتقاد کرده می‌گوید، مسکو تعهد خود در ارتباط به کمک با ملکی‌های گیرمانده در حلب را، شکستانده‌است.

فرانسوا اولاند دیروز حین رسیدن در شهر بروکسل برای اشتراک در اجلاس سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا گفت:

اولاند: مسکو تعهد خود در ارتباط به کمک با ملکی‌های گیرمانده در حلب را، شکستانده‌است.
اولاند: مسکو تعهد خود در ارتباط به کمک با ملکی‌های گیرمانده در حلب را، شکستانده‌است.

"اگر بیست و هشت کشور عضو روی پرسش‌های اساسی مانند، حفاظت از جان غیر نظامیان، توقف جنگ که برای پنج سال متواتر ادامه دارد و همچنان برای تقبیح کشتار دسته جمعی که توسط رژیم سوریه با کمک حمایت کنندگان آن بخصوص روسیه و ایران نتوانند موافقه کنند، پس بلند کردن صدا ۲۸ کشور اروپایی به چه هدفی خواهد بود؟"

به گفته رئیس جمهور اولاند، روسیه وعده داد که در آنجا باقی نمی‎ماند، ولی حال زمانیست که به اقدام خود پاسخ دهد.

جان ایگلند نماینده کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشری به خبرگزاری رویترز گفت، نیاز است تا هزاران تن تخلیه گردند، اما ضرورت عاجل این است تا زخمی‌ها، بیماران و کودکان به شمول یتیمان انتقال یابند.

شورشیان مخالف حکومت سوریه شهر حلب را از سال ۲۰۱۲ میلادی بدین سو در کنترول داشتند. اما نیروهای دولتی سوریه در هفته‌های اخیر قسمت‌های زیاد این شهر را دوباره تصرف کردند.

XS
SM
MD
LG