لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

غنی: به اصلاحات در ادارات به‌خاطر حمایت از حق مردم ادامه می‌دهم


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‎گوید، حمایت از حقوق بشر و مدافعین آن مکلفیت حکومت است و حکومت این‌کشور به‌خاطر تطبیق آن اصلاحات را در ارگان‌های عدلی و قضایی بمیان آورده‌است.

آقای غنی روز دوشنبه در کنفرانس ملی حمایت از مدافعین حقوق بشر در کابل گفت، قانون بالای همه یکسان تطبیق می‎گردد و هیچ‌کس فراتر از قانون نیست.

رئیس جمهور غنی همچنان گفت، به‌خاطر تطبیق حقوق بشر به اقدامات مؤثر ارگان‌های عدلی و قضایی نیاز است که حکومت به‌خاطر اصلاحات در این ارگان‌ها متعهد است.

رئیس جمهور غنی در ادامه گفت:

"خوشحال استم که راه عدالت آسان شده و روز به روز بهتر می‎گردد، امروز یکبار دیگر برای شما اطمینان می‌دهم که به‌خاطر حمایت از حق مردم در چنین ادارات کلیدی به پروسه آوردن اصلاحات ادامه می‌دهم، قانون اول بالای ما تطبیق می‌گردد و بعداً بالای مردم این‌کشور این اجماع مردم افغانستان است و این هم خواست مردم افغانستان است هیچ‌کس برتر از قانون نیست."

رئیس جمهور غنی این سخنان را در حالی بیان می‎کند که در این اواخر صدا‌ ها از سوی نهاد‌های مختلف داخلی و خارجی به‌خاطر تطبیق قانون بالای عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور بلند شده‌است.

احمد ایشجی معاون سابق حزب جنبش اسلامی افغانستان
احمد ایشجی معاون سابق حزب جنبش اسلامی افغانستان

آقای دوستم از سوی احمد ایشچی معاون پیشین‌اش به اعمال ضد بشری متهم گردیده‌است و نهاد‌های مختلف از حکومت خواسته تا در این مورد قانون به گونه درست تطبیق گردد.

رئیس جمهور غنی در این نشست بدون این‌که از این قضیه یاد آوری کند گفت، تطبیق عدالت در کشور آسان گردیده‌است.

از سوی هم سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر از تلاش‌ها به‌خاطر حقوق بشر استقبال کرده اما گفت، تطبیق قانون و حقوق بشر هنوز هم با مشکلات مواجه است.

خانم سمر همچنان گفت، ناامنی‌ها، وضعیت بی‌جا شدگان، استفاده نادرست از مقام دولتی، وضعیت معلولین و معتادین از جمله مسایلی است که نشان می‌دهد هنوز هم وضعیت حقوق بشر در این کشور نگران کننده‌است.

سمر: هنوز هم وضعیت حقوق بشر در این کشور نگران کننده‌است.
سمر: هنوز هم وضعیت حقوق بشر در این کشور نگران کننده‌است.

وی افزود:

"کسانی‌که در ادارات دولتی کار می‌کنند آن‌ها نباید مبرا باشند و نباید از فرهنگ معافیت استفاده کنند اما هنوز هم افراد بسیار وابسته به نیروهای مسلح غیر قانونی و افرادی‌که وابسته به یک تعداد زورمندان هستند در افغانستان باعث تخطی‌های بسیار جدی حقوق بشر و فساد اداری می‌شوند."

فرنایل دهلر کاردل معاون نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد در افغانستان نیز دستآورد‌ها در بخش حقوق بشر در این‌کشور را قابل توجه خوانده اما گفت که حکومت افغانستان هنوز هم به حمایت جدی در این بخش نیاز دارد.

از سوی هم شماری از نهاد‌های مدافع حقوق بشر می‎گویند، در چنین یک حالت حمایت و عملی کردن اقدامات حکومت مهم است تا حقوق بشر در کشور تطبیق و عملی گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG