لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

ولسی جرگه بودجه مالی سال ۱۳۹۶ رد کرد


ولسی جرگه بودجه مالی سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی را با اکثریت آراء رد کرد.

پس از بحث‎ها بر سر این بودجه در نشست عمومی روز چهارشنبه، اعضای این جرگه بودجه سال آینده را به علت آنچه غیر متوازن بودن آن می‎خوانند، رد کردند.

اعضای ولسی جرگه افغانستان به این نتیجه رسیدند که در این بودجه توازن میان ولایات در نظر گرفته نشده‎است و در آن برای ولایات عقب مانده، بخش آموزش، فرهنگ، ارائه خدمات صحی و انکشاف نادیده گرفته شده‎است.

ابراهیمی بودجه با اکثریت آراء رد شد.
ابراهیمی بودجه با اکثریت آراء رد شد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه در باره نتیجه فیصله نماینده‎گان مردم بر سر بودجه سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی چنین گفت:

"بودجه مالی سال ۱۳۹۶، جمعاً ۴۶۶.۱ میلیارد افغانی است، دلایل رد آن در کمیسیون مشترک، توضیحات از سوی کمیسیون‎های پانزده گانه داده شده‎است، اگر شما موافق هستید کارت سبز و اگر مخالف هستید پس کارت سرخ را بلند کنید، بودجه با اکثریت آراء رد شد."

بر اساس معلومات کیمسیون امور مالی و بودجه ولسی جرگه، بودجه سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی در اوایل ماه قوس سال روان برای بحث بیشتر به این جرگه فرستاده شد که تمامی اعضای این کمیسیون‎ها بر سر آن گفتگو کرده‎اند و علت رد آن را نیز مطرح کرده‎اند.

وزارت مالیه می‎گوید، بودجه سال آینده خورشیدی، ۴۶۶ میلیارد افغانی بوده که ۲۸۷ میلیارد آن عادی و ۱۷۸ میلیارد افغانی دیگر آن به بودجه انکشافی اختصاص داده شده‎است.
وزارت مالیه می‎گوید، بودجه سال آینده خورشیدی، ۴۶۶ میلیارد افغانی بوده که ۲۸۷ میلیارد آن عادی و ۱۷۸ میلیارد افغانی دیگر آن به بودجه انکشافی اختصاص داده شده‎است.

در این میان، رئیس ولسی جرگه اظهار امیدواری می‎کند که وزارت مالیه افغانستان دیدگاه‎ها و پیشنهادهای این جرگه را در بودجه سال آینده در نظر گیرد.

با این همه، وزارت مالیه می‎گوید، بودجه سال آینده خورشیدی، ۴۶۶ میلیارد افغانی بوده که ۲۸۷ میلیارد آن عادی و ۱۷۸ میلیارد افغانی دیگر آن به بودجه انکشافی اختصاص داده شده‎است.

پس از رد این بودجه از سوی ولسی جرگه، وزارت مالیه می‎گوید، هرچند بودجه سال آینده با درنظرداشت دیدگاه‎ها و پیشنهادهای اعضای ولسی جرگه ترتیب شده بود، اما بازهم این وزارت آماده‎است تا در طرح تازه که از سوی این وزارت تهیه می‎شود، با در نظرداشت قانون و توانایی حکومت خواست‎ها و پیشنهادهای اعضای این جرگه را در نظر گیرد.

حکیمی: عدم توازن بودجه و برخی پرسش‎های دیگر ممکن از علت‎های رد آن از سوی ولسی جرگه باشد.
حکیمی: عدم توازن بودجه و برخی پرسش‎های دیگر ممکن از علت‎های رد آن از سوی ولسی جرگه باشد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه در نشست خبری در واکنش به این تصمیم اعضای ولسی جرگه گفت:

"عدم توازن بودجه و برخی پرسش‎های دیگر ممکن از علت‎های رد آن از سوی ولسی جرگه باشد، بر اساس اصول‌نامه بودجه، ما تا دو یا سه هفته دیگر وقت داریم تا با کمیسیون امور مالی و بودجه بنشینیم، یک افهام و تفهیم متقابل ضرورت است."

این نخستین بار نیست که طرح تهیه شده بودجه سال مالی از سوی ولسی جرگه رد می‎شود، بلکه این جرگه در سال‎های گذشته نیز چنین اقدام کرده‎است.

در سال‎های گذشته شماری از وزارت‎ها این را نیز گفته‎اند که به تعویق افتادن بودجه مانع عملی ساختن پروژه‎های انکشافی می‎گردد.

اعضای ولسی جرگه تأکید می‎کنند که اگر در بودجه سال آینده پیشنهادهای آنان و مشکلات مناطق در نظر گرفته شود، آن را تصویب خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG