لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

مقام‌ها: گروه‌ داعش در افغانستان سخت ضربه خورده است


مقام‌های ننگرهار می‌گویند در عملیات‌ پی در پی نظامی در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی ضربه‌های سختی بر جنگجویان وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان وارد کرده‌اند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار در گفت‌وگوی تیلیفونی دیشب به رادیو آزادی گفت که در نتیجۀ این عملیات‌ نظامی نیروی جنگی گروه داعش در شرق افغانستان ضعیف شده‌است.

خوگیانی: نیروی جنگی گروه داعش در شرق افغانستان ضعیف شده‌است.
خوگیانی: نیروی جنگی گروه داعش در شرق افغانستان ضعیف شده‌است.

وی گفت:

"هزاران فرد مسلح داعش که از آن سوی مرز می‌آمدند یا از جاهای دیگر با داعش یک‌جا می‌شدند، بسیاری‌‌شان کشته شده‌اند. قوماندانان مهم‌شان در ننگرهار از بین رفته‌ اند و رهبری‌شان سرنگون شده‌است. اکنون هم جنگجویان این گروه در ننگرهار فعالیت دارند اما در وضع ضعیف جنگی به سر می‌برند."

مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده امریکا در افغانستان هم از کند شدن ماشین جنگی گروه‌های وابسته به داعش در شرق افغانستان سخن می‌گویند.

به تازه‌گی، روزنامۀ ستارز اند ستراپیس به نقل از جنرال جان کلیفلند سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان گفته‌است که در سال گذشته شمار جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان از یک و نیم هزار تا سه هزار نفر تخمین زده می‌شد، اما به گفتۀ او این تعداد در سال ۲۰۱۶ که اکنون آخرین هفتۀ خود را سپری می‌کند، به یک هزار تن کاهش یافته‌است.

خود جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و نیروهای مأموریت حمایت قاطع تحت رهبری ناتو در افغانستان هم گفته‌است که جنگجویان وابسته به داعش در شرق افغانستان سخت ضربه خورده‌اند.

نیکلسن: جنگجویان وابسته به داعش در شرق افغانستان سخت ضربه خورده‌اند.
نیکلسن: جنگجویان وابسته به داعش در شرق افغانستان سخت ضربه خورده‌اند.

جنرال نیکلسن در اوایل ماه دسمبر در حاشیۀ نشست وزیران خارجۀ ناتو در بروکسل از عملیات‌ موسوم به شمیر سبز ۱ و شمیر سبز ۲ علیه جنگجویان وابسته به داعش عمدتاً در شرق افغانستان یاد کرد و گفت:

"درین دو عملیات، دوازده قوماندان مهم جنگجویان گروه دولت اسلامی در افغانستان کشته شدند. درین میان، رهبر‌ شان حافظ سعید هم شامل بود. درین عملیات‌ها، نیروی این گروه به ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد کاهش یافت و همچنین حدود ۵۰۰ جنگجوی گروه دولت اسلامی کشته شدند. بیش از بیست مرکز و کمپ‌های آموزشی‌شان ویران شد، شبکه مالی‌شان به هم خورد و دو سوم حصۀ مراکز‌ شان از بین رفت، به طوری‌که حضور‌ شان از ۹ ولسوالی در ننگرهار به ۳ ولسوالی محدود شد."

در حالی مقام‌های افغان و امریکایی از تضعیف گروه‌های وابسته به داعش در شرق افغانستان خبر می‌دهند که برخی از اعضای شورای ولایتی و مردم عادی غور از ظهور فعالیت افراد مسلح ظاهراً وابسته به داعش درین ولایت غرب افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

عبدالبصیر قادری معاون شورای ولایتی غور در صحبت با رادیو آزادی مدعی است که گروه وابسته به داعش در مناطق از مرغاب و غلمین به سربازی گیری پرداخته است.

جنرال ضیاءالدین ثاقب آمر امنیت قوماندانی امنیۀ غور هم فعالیت برخی از افراد مسلح وابسته به داعش را در بخش ازین ولایت تأیید کرده‌است.

در کنار این، مقام‌های امنیتی از حضور صدها مرد مسلح غیر مسئول در غور خبر می‌دهند و این ولایت در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد درگیری‌های سنگین و خونین میان نیروهای امنیتی افغانستان و شورشیان هم بوده‌است.

با آن‌که افغانستان با چالش‌های امنیتی رو به رو است، ایالات متحده امریکا و هم‌پیمانان‌اش وعده سپرده‌اند که در کنار مردم و حکومت افغانستان خواهند ایستاد و نخواهند گذاشت که افغانستان بار دیگر به لانۀ امن برای تروریستان مبدل شود.

XS
SM
MD
LG