لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۰

برخی وکلا: حضور داعش در کنر، تهدیدی برای تمام افغانستان است


برخی از نماینده‌گان مردم کنر در ولسی جرگه از نهادهای امنیتی می‎خواهند تا مانع تلاش‎های داعش برای ایجاد مراکز در این ولایت شوند.

آنان از حضور و فعالیت‎های داعش در این ولایت هشدار می‎دهند.

صالح محمد صالح یکی از آنان به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگر جلو تلاش‎های ابتدایی این گروه در ولایت کنر گرفته نشود ممکن یک تهدید جدید به مردم و حکومت افغانستان ایجاد شود.

صالح: اگر داعش در کنر جابجا شد می‌تواند به تمام افغانستان تهدید باشد.
صالح: اگر داعش در کنر جابجا شد می‌تواند به تمام افغانستان تهدید باشد.

وی افزود:

"چون جبهه عمومی آنان در ننگرهار است اما بر اساس معلومات که ما داریم مراکز این‎ها جدیداً در کنر ایجاد شده و جلب و جذب دارند اگر حکومت مرکزی افغانستان به این نقطه توجه نکند ممکن کنر مورد استفاده این گروپ‎ها قرار گرفته و به مردم افغانستان بخصوص کنریان یک ضربه بزرگ خواهد بود."

مقامات کنر نیز فعالیت‎های داعش در مناطق دوردست این ولایت را تائید می‎کنند اما می‎گویند که نیروهای امنیتی با حمایت مردمی، به هر گونه مبارزه با این گروه آماده‎اند.

عبدالغنی مصمم سخنگوی والی کنر به رادیو آزادی گفت که تا کنون شاهد فعالیت‎های آشکار داعش در این ولایت نبوده‎اند اما افزود که در برخی مناطق ناامن کنر بگونه پنهانی در پی جلب و جذب افراد هستند.

جمعه گل همت قوماندان امنیه کنر نیز می‎گوید که گزارش‎های تائید ناشده از فعالیت داعش در این ولایت را بدست آورده‎اند.

همت: شاید داعش در یک تعداد از مناطق دوردست فعالیت‎های موقت داشته باشند.
همت: شاید داعش در یک تعداد از مناطق دوردست فعالیت‎های موقت داشته باشند.

او افزود:

"شاید داعش در یک تعداد از مناطق دوردست فعالیت‎های مؤقت داشته باشند اما ما این را به مردم کنر و افغانستان اطمینان می‎دهیم که ان‌شاءالله نیروهای امنیتی ما در کنر حاضر اند تا در هرجای که تروریستان سر بلند کنند آن‎ها را سرکوب و به اسرع وقت آنان را نابود کنند."

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در ننگرهار نخست در خفا به فعالیت آغاز کرد، اما بعد از سپری شدن چند وقت به حدی رسید که سبب ناامنی در برخی ولسوالی‌ها و قتل برخی باشنده‌های این ولایت شد.

اخیراً نیروهای امنیتی افغان عملیات وسیع را در ولایت ننگرهار علیه این گروه راه اندازی کرد که بر اساس گفته‎های وزارت دفاع، داعش در این ولایت با شکست مواجه شد.

پس از شکست داعش در ننگرهار نگرانی‎ها از حضور آنان در ولایت‎های کنر و نورستان و برخی ولایت‎های دیگر بالا گرفت.

محمد رادمنش سخنگو وزارت دفاع افغانستان نیز به رادیو آزادی گفت که داعش می‎خواهد شکست‌اش در ننگرهار را در ولایت کنر جبران کند.

رادمنش: نیروهای امنیتی افغان هرگز به آنان اجازه فعالیت در هیچ ولایت افغانستان را نخواهند داد.
رادمنش: نیروهای امنیتی افغان هرگز به آنان اجازه فعالیت در هیچ ولایت افغانستان را نخواهند داد.

وی افزود که نیروهای امنیتی افغان هرگز به آنان اجازه فعالیت در هیچ ولایت افغانستان را نخواهند داد.

آقای رادمنش گفت که داعش می‎خواست تا در ولایت‎های فراه، هلمند، زابل، غزنی و برخی ولایت‎های دیگر نیز دست به ایجاد مراکز بزنند که نیروهای امینتی به آنان اجازه نداد.

با این همه صالح محمد صالح می‎گوید که کنر یک ولایت سرحدی و کوهستانی بوده اگر داعش در آن جابجا شد به تمامی افغانستان می‎تواند یک تهدید جدی به شمار بیاید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG