لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۴

نشست مشترک اقتصادی میان افغانستان و ازبکستان برگزار شد


وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید که فراهم آوری سهولت در بخش ترانسپورت، انکشاف تجارت و ترانزیت، جلب سرمایه گذاران ازبکستان در بخش پروژه‌های انکشافی در افغانستان موضوعات مهم مورد بحث نشست مشترک اقتصادی افغانستان و ازبکستان را تشکیل می‌دهد.

مسئولان وزارت فواید عامه ابراز امیدواری می‌کنند که فیصله‌های این نشست مشترک اقتصادی که امروز دوشنبه در ازبکستان برگزار شد، بیشتر مشکلات میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه را در بخش تجارت و ترانزیت هموار سازد.

مهدی روحانی سخنگوی این وزارت در مورد نشست مشترک اقتصادی افغانستان و ازبکستان به رادیو آزادی گفت:

" قرار است در دو روز مذاکرات روی گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجارت، ترانزیت، انرژی و همکاری‌های تخنیکی در بخش خط آهن و سرک و دیگر موضوعات توافق صورت گیرد، در مجموع بالای تمام موضوعاتی که تاجران ما مشکل پاسپورت را دارد این مشکلات شان به طور عمده مطرح می‌گردد تا تاجران ما بتوانند بدون کدام مشکل اموال تجارتی شان را انتقال نمایند."

این در حالیست که به اساس معلومات وزارت خارجه افغانستان، در اوایل سالجاری خورشیدی یک تعداد قرارداد ها در بخش ترانزیت، انرژی، تجارت و ترانسپورت میان افغانستان و ازبکستان امضا شده‌است.

وزارت خارجه افغانستان این را نیز گفته است که ازبکستان با افغانستان به توافق رسیده که در بخش سروی خط آهن هرات تا حیرتان و همچنان سرک حلقوی مزار تا هرات افغانستان را کمک کند.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع می‌گویند که با وجود امضای توافق‌نامه‌ های صورت گرفته میان افغانستان و ازبکستان هنوز هم تجار افغان در آن‌کشور با شماری از مشکلات رو به رو اند.

اما صیام الدین پسرلی سخنگوی این اتاق در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که در نشست مشترک اقتصادی میان دو کشور این مشکلات برطرف گردد.

صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان
صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی گفت:

"تمام مشکلاتی که در بخش سکتور خصوصی میان افغانستان و ازبکستان در شانزده سال گذشته وجود داشته در این نشست مطرح می‌گردد و از جانب مقابل اطمینان گرفته می‌شود، پس از پاکستان، ازبکستان کشوری بود که نمی‌گذاشت اموال ما ترانزیت شود و به روسیه انتقال گردد اما در این نشست هر دو طرف اراده دارند که مشکلات حل گردد."

دراین حال عبدالله واحدیار کارشناس بخش اقتصاد از برگزاری نشست مشترک میان افغانستان و ازبکستان استقبال کرده و می‌گوید به هر اندازه که افغانستان روابط خود را در بخش تجارت و ترانزیت با کشورهای آسیای میانه گسترش بدهد این کار به نفع کشور تمام می‌گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG