لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

چرا حمل و نقل از طریق خط آهن حیرتان ـ هایمن بطی است؟


بیشتر از سه ماه می‌شود که افغانستان و چین از طریق خط آهن با هم وصل شده‌اند اما تا حال دو بار میان این دو کشور از این طریق حمل و نقل صورت گرفته است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، یکی از دلایل بطی بودن حمل و نقل از طریق

این خط آهن این است که ازبکستان اجازه نمی‌دهد تا قطار که از چین به افغانستان می‌آید، کالا های تجار افغان را بارگیری کند.

آذرخش حافظی رئیس روابط بین‌المللی این اتاق که روز دوشنبه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد از حکومت خواست تا برای رفع این مشکل تلاش صورت گیرد.

آذرخش حافظی رئیس روابط بین‌المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان
آذرخش حافظی رئیس روابط بین‌المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی گفت:
"یک مشکل این است که حکومت ازبکستان اجازه بارگیری واپسی را به واگون‌های که به افغانستان داخل می‌شوند نمی‌دهد، این تقریباً قیمت مضاعف می‌شود یعنی کرایه رفت و آمد را از آمد باید بگیرند، یک بهانه داشتند به نام اینکه افغانستان یک کشور صادر کننده مواد مخدر است و ما این را کنترول کرده نمی‌توانیم و ممکن است مواد مخدر در بین این واگون‌ها بیاید."

پیش از افتتاح این خط آهن، معمولاً کالا های وارداتی تجار افغان از طریق بندر کراچی پاکستان در بندرهای سرحدی در جنوب و شرق افغانستان با قیمت و زمان بیشتر انتقال داده می‌شد.

اما با ایجاد خط آهن، افغانستان از طریق ازبکستان و قزاقستان با چین وصل شده‌است.

به گفته مقام‌های حکومت افغانستان، استفاده از این خط هم وقت کمتر می‌گیرد و همچنان انتقال کالا های تجار به قیمت ارزان صورت می‌گیرد.

برای بر طرف شدن این مشکل که ازبکستان اجازه نمی‌دهد تا از این طریق کالا های تجار افغان به مقصد انتقال به چین بارگیری شود، گفتگو ها میان وزارت‌های خارجه افغانستان و ازبکستان جریان دارد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به روز دو شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، وزیر خارجه ازبکستان قرار است در آینده نزدیک به کابل بیاید و با آمدن وی در باره مشکلات تجارتی میان دو کشور صحبت خواهد شد.

مستغنی ابراز امیدواری می‌کند که در این سفر مشکل خط آهن نیز حل شود.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وی افزود:
"قرار است در آینده نزدیک هیئت عالی رتبه دولت ازبکستان به افغانستان سفری داشته باشد و توافق شده که یک کمیسیون پیش از سفر این هیئت کار کند و در همه ساحات که امکان گسترش همکاری های دو جانبه است و نیاز به یادداشت های تفاهم و موافقتنامه ها و پروتوکول‎ها و اسناد دیگر است بالایش کار صورت گیرد تا در سفری که صورت می‌گیرد گام‎های عملی برای گسترش همکاری‌ها در ساحات مورد علاقه دو طرف برداشته شود."

به گفته آقای مستغنی وزیر خارجه افغانستان هم در سفر اخیرش به ازبکستان روی برخی موضوعات از جمله مشکل که در خط آهن میان افغانستان و چین وجود دارد بحث صورت گرفته بود.

در این باره تلاش کردیم تا نظر وزارت تجارت افغانستان را نیز داشته باشیم اما سخنگوی این وزارت در این باره چیزی نگفت.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG