لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

کابلوف: هیچ پلانی برای میانجیگری گفتگوهای صلح افغانستان نداریم


حکومت روسیه می‎گوید این‎کشور با چین و پاکستان، هیچ پلانی ندارد تا در گفتگوهای حکومت افغانستان با طالبان مسلح میانجیگری کند.

نماینده روسیه برای افغانستان دیروز گفت هدف از نشست مسکو گسترش همکاری‎های منطقه‌یی جهت بهبود وضعیت افغانستان بوده‎است.

ضمیر کابلوف می‎گوید تا حالا هیچ‌گونه تقاضای در این مورد از هیچ جانبی صورت نگرفته و آن‎ها هیچ برنامه برای میانجیگری در مذاکرات افغانستان ندارند.

کابلوف همچنان گفته که به باور نماینده‎های روسیه، چین و پاکستان، در افغانستان به یک ساختار جامع‌تر منطقه‌یی نیاز است تا در همکاری و همراهی با این کشور، اهداف تازه تعیین شوند که نتیجه داشته باشند، زیرا به گفته وی در وضعیت جنگی فعلی، گفتگوها در چند بعد بی‌نتیجه مانده‎است.

ضمیر کابلوف می‎گوید تا حالا هیچگونه تقاضای در این مورد از هیچ جانبی صورت نگرفته و آن‎ها هیچ برنامه برای میانجیگری در مذاکرات افغانستان ندارند.
ضمیر کابلوف می‎گوید تا حالا هیچگونه تقاضای در این مورد از هیچ جانبی صورت نگرفته و آن‎ها هیچ برنامه برای میانجیگری در مذاکرات افغانستان ندارند.

نماینده روسیه می‎گوید که مشوره سه جانبه در مسکو، نخستین گام برای ایجاد یک ساختار منطقه‌یی بوده‎است.

به گفته کابلوف، در آینده نه‌تنها نماینده افغانستان بلکه مقام‎ها و نمایندگان کشورهای که علاقه‌مند یافتن راه حل افغانستان استند، برای شرکت در این‌گونه نشست‎ها دعوت خواهند شد.

نماینده روسیه این را هم به خبرگزاری انترفاکس گفته‎است که سومین بار بود نشست سه‌جانبه با شرکت نماینده‎های چین، پاکستان و روسیه در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی برگزار شد.

ضمیر کابلوف ابراز امیدواری می‎کند که چنین نشست‎ها نتیجه عملی و مثبت داشته باشند.

برگزاری نشست روز سه‌شنبه در مسکو، با واکنش‎های تند حکومت و شورای ملی افغانستان روبرو شده‎است، به خصوص هنگامیکه موضوع پیشنهاد برای حذف نام‎های شماری از رهبران طالبان از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل‌متحد مطرح شد.

احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‎گوید هیچ کشوری در مورد شامل ساختن و یا حذف نام رهبران طالبان از فهرست شورای امنیت سازمان ملل‌متحد صلاحیت ندارد.

مستغنی: هیچ مرجعی جز حکومت افغانستان صلاحیت درخواست شامل شدن یا حذف اسامی اتباع افغانستان در فهرست تعذیرات شورای امنیت ملل متحد را ندارد.
مستغنی: هیچ مرجعی جز حکومت افغانستان صلاحیت درخواست شامل شدن یا حذف اسامی اتباع افغانستان در فهرست تعذیرات شورای امنیت ملل متحد را ندارد.

او افزود:

"ما از مراجع دیپلوماتیک خویش، برای دریافت معلومات بیشتر در خصوص ماهیت و محتوای این نشست، کار می‎کنیم. هیچ مرجعی جز حکومت افغانستان صلاحیت درخواست شامل شدن یا حذف اسامی اتباع افغانستان در فهرست تعذیرات شورای امنیت ملل‌متحد را ندارد و در خصوص طالبان نیز همین‌گونه است."

روز چهارشنبه ولسی جرگه افغانستان نیز بخاطر برگزاری و پیشنهادهای نشست سه جانبه در مسکو واکنش جدی نشان داد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز چهار شنبه گفت که برگزاری نشست میان نماینده‎های روسیه، چین و پاکستان، یک مداخله آشکار در مورد افغانستان است.

اما ضمیر کابلوف نماینده روسیه برای افغانستان می‎گوید که نمی‎داند چرا این‎بار تمرکز و توجه به این نشست خیلی زیاد بوده، در حالیکه به گفته وی دو بار گذشته نشست‎های سه جانبه بدون هیچ‌گونه واکنشی برگزار و سپری شدند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG