لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

نشست مسکو: نفوذ داعش در افغانستان در حال گسترش است


روسیه، چین و پاکستان هشدار داده‌اند که نفوذ گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان در حال گسترش و وضعیت امنیتی درین کشور رو به وخامت گراییده‌است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پس از نشست دیروز (سه‌شنبه) به خبرنگاران گفت:

"روسیه، چین و پاکستان نگرانی شان را بخاطر افزایش فعالیت گروه‌های افراطی به شمول داعش در افغانستان ابراز کرده‌اند."

اما وزارت دفاع ملی افغانستان با نگرانی این سه کشور موافق نیست.

وزیری: داعش در افغانستان سرکوب شده‌است.
وزیری: داعش در افغانستان سرکوب شده‌است.

دولت وزیری، سخنگوی این وزارت دیشب در صحبت با رادیو آزادی درین مورد گفت:

"داعش در افغانستان سرکوب شده‌است. حکومت افغانستان و اردوی این‌کشور قطعاً اجازه نمی‌دهند که داعش در افغانستان مراکز و حضور قوی داشته باشد و یا از افغانستان خطر را متوجه دیگر کشور ها بسازد."

آقای وزیری افزود که جنگجویان داعش در ولایات هلمند، زابل و ننگرهار سرکوب شده‌اند.

پیش ازین، مقام‌های امریکایی از کاهش یافتن شمار جنگجویان داعش در افغانستان خبر داده‌اند.

روزنامۀ ستارز اند سترایپس اخیراً به نقل از جنرال چارلز کلیفلند، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان نوشت که در سال گذشته شمار جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان از یک و نیم هزار تا سه هزار تن تخمین زده می‌شد، اما به گفته او این تعداد در سال ۲۰۱۶، به یک هزار تن کاهش یافته‌است.

جنرال جان نیکلسن، قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان هم گفته‌ که جنگجویان داعش در شرق افغانستان شدیداً ضربه خورده‌اند.

در کنار تهدید داعش، موضوع دیگری که در نشست سه جانبه روز سه شنبه در مسکو مورد بحث قرار گرفت، مسئله حذف نام‌های افراد از فهرست‌های تحریم‌ها بود.

در گزارش رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته شده‌است:

"سه کشور روی یک موضع‌گیری انعطاف پذیر برای حذف نام‌های افراد مشخص از فهرست‌های تحریم‌ها به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت یک دیالوگ صلح‌آمیز میان کابل و جنبش طالبان توافق کردند."

رئیس جمهور غنی ماه گذشته از سازمان ملل‌متحد خواست که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر جدید طالبان را شامل فهرست تحریم‌هایش بسازد.

بر اساس خبرنامۀ وزارت خارجه روسیه، شرکت کننده‌های این نشست همچنان به توافق رسیدند که به تلاش‌ها برای تسریع بخشیدن هر چه بیشتر پروسه آشتی ملی در افغانستان تحت رهبری خود افغان‌ها ادامه بدهند.

برخی از کارشناسان افغان نسبت به نتایج این تلاش‌ها خوشبین نیستند.

ستانکزی: پاکستان می‌خواهد خود را از انزوای بین‌المللی بیرون کند.
ستانکزی: پاکستان می‌خواهد خود را از انزوای بین‌المللی بیرون کند.

نصر الله ستانکزی، یکی ازین کارشناسان و استاد پوهنتون کابل دیشب به رادیو آزادی گفت که چرا خوشبین نیست:

"با در نظرداشت تجاربی که ما افغان‌ها از بازی‌های چند گانه پاکستان داریم، این بار هم می‌خواهد خود را از انزوای بین‌المللی بیرون کند و در قضیه افغانستان یک نوع فشار را بر غرب و دولت افغانستان وارد کند. متأسفانه، ضمن این‌که قضاوت پیش از وقت خواهد بود، من زیاد خوشبین نیستم که پاکستان به طور صادقانه در روند صلح افغانستان بازی کند و به این ترتیب تشویش ما هم این‌است که [پاکستان]، روسیه و چین را به راه خطا نبرد."

مقام‎های پاکستان همواره تأکید ورزیده‌اند که امنیت افغانستان به نفع امنیت پاکستان است و از هیچ تلاش برای تشویق طالبان برای اجرای گفتگو های صلح با حکومت افغانستان دریغ نکرده‌اند.

آن‌ها برگزاری نشست مسکو را شاید بخشی از این تلاش‌ها بدانند، نشستی که بدون حضور نماینده افغانستان برگزار شد.

از مقام‌های افغان برای شرکت درین نشست دعوت نشده بود، اما بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه گفته‌است، نماینده‌های روسیه، پاکستان و چین در این نشست به توافق رسیدند که از حکومت افغانستان برای شرکت در نشست‌های بعدی دعوت کنند.

افغانستان این دعوت را خواهد پذیرفت؟

این سؤال را رادیو آزادی از خیر الله آزاد، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان دیشب پرسید، اما آقای آزاد آماده نبود پاسخ بدهد و افزود که به روز چهارشنبه در این مورد تبصره خواهند کرد.

تماس‌های تیلیفونی ما برای پرسیدن نظر مسئولان دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان درین مورد نتیجه نداد.

اما قبل از برگزاری نشست مسکو، احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت، هیچگونه خوشبینی در مورد نتایج این نشست وجود ندارد.

مشخص نیست که چرا پیش ازین از افغانستان برای شرکت در نشست سه جانبه روسیه، چین و پاکستان دعوت نشده‌است.

XS
SM
MD
LG