لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

چرا روسیه مخالف ایجاد پایگاه‌های نظامی امریکا در افغانستان است؟


شماری از اعضای ولسی جرگه در عکس‌العمل به مخالفت روسیه بر ایجاد پایگاه‌های نظامی امریکا در افغانستان می‌گویند که روسیه بخاطر بدست آوردن اهداف مشخص در افغانستان مخالف ایجاد پایگاه‌های نظامی امریکا در این‌کشور است.

محمد نذیر احمدزی یک عضو این جرگه روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که روسیه اهداف دیگر در افغانستان دارد و برای رسیدن به آن، چنین اظهارات را بیان می‌کند.

وی گفت که افغانستان منحیث یک کشور مستقل حق دارد با هر کشور دیگر قرارداد امنیتی و استراتیژیک داشته باشد.

احمدزی: روسیه اهداف دیگر در افغانستان دارد و برای رسیدن به آن، چنین اظهارات را بیان می‌کنند.
احمدزی: روسیه اهداف دیگر در افغانستان دارد و برای رسیدن به آن، چنین اظهارات را بیان می‌کنند.

وی افزود:

"با امریکا قرارداد استراتیژیک داریم و این حق ماست، هم بر اساس قوانین نافذ و قوانین بین‌المللی، ما منحیث یک کشور مستقل حق داریم با هر کشور قرارداد استراتیژیک داشته باشیم. آنان اهداف دیگر دارند، حالا از طالبان حمایت می‌کنند و قبلاً هم با برخی گروه‌های جنایتکار دیگر کمک می‌کردند از همین لحاظ می‌خواهند که چهره شانرا پنها نگه بدارند و این اظهارات را مطرح می‌کنند."

آقای احمدزی گفت، اگر روسیه حمایت اش را از طالبان ادامه بدهد، موقف افغان‌ها در برابر اش روشن خواهد شد.

در همین حال مشرانو جرگه شورای ملی افغانستان نیز این اظهارات را تقبیح نموده و آنرا مداخله در امور افغانستان می‌داند.

ضمیر کابلوف نمایند خاص روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف نمایند خاص روسیه برای افغانستان

این در حالیست که ضمیر کابلوف نمایند خاص روسیه برای افغانستان به تازگی در مصاحبه با آژانس خبری آناتولی ترکیه، با ایجاد پایگاه‌های نظامی امریکا در افغانستان مخالفت نشان داده و گفته‌است که امریکا در ترکیه تنها یک پایگاه دارد اما چرا در افغانستان در کنار ده پایگاه کوچک نُه پایگاه بزرگ داشته باشد.

کابلوف گفته‌است که امریکا می‌تواند در میان دو تا چهار هفته بیش از صد هزار نیرو را در این پایگاه‌ها جابجا کند و افزوده که در قرارداد امنیتی میان افغانستان و امریکا این حضور اشغال شمرده نمی‌شود.

پیش از این برخی گزارش‌های مبنی بر حمایت روسیه از طالبان نیز نشر شده که با واکنش شورای ملی و دیگر سیاسیون افغان به همراه شده‌است.

از سوی هم جنرال چارلز کلیفلند سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفته است که حضور ناتو به رهبری امریکا در افغانستان بر اساس درخواست حکومت افغانستان است و دوام این حضور نیز بر اساس همین خواست خواهد بود.

کلیفلند: حضور ناتو به رهبری امریکا در افغانستان بر اساس درخواست حکومت افغانستان است.
کلیفلند: حضور ناتو به رهبری امریکا در افغانستان بر اساس درخواست حکومت افغانستان است.

وی گفت:

"حکومت افغانستان از ناتو و امریکا خواسته تا اینجا حضور داشته باشند و با دولت کمک کنند و ما هم حمایت خود را از حکومت افغانستان ادامه می‌دهیم و این‌که ما امروز اینجا هستیم بر اساس درخواست افغان‎ها است."

عتیق الله امرخیل یکی از کارشناسان نظامی می‌گویند، حضور داعش در افغانستان و گسترش فعالیت طالبان در این‌کشور سبب شد تا روسیه در مورد حضور امریکا در افغانستان موقف‌اش را تغییر بدهد و در برابر داعش از طالبان استفاده کند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG