لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

اشرف غنی: فساد در ارگان‌های امنیتی سبب افزایش تلفات شده‌است


رئیس جمهور افغانستان، فساد در نهاد های دفاعی–امنیتی را عامل بزرگ افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغان می‌خواند.

محمد اشرف غنی روز دوشنبه در مراسم ارج‌گذاری به شهدا و معلولین اردوی ملی در کابل تأکید کرد که فساد در نهادهای امنیتی و دفاعی قابل قبول نیست.

وی گفت:

"فساد باعث می‌شود که تلفات زیاد شود و فساد که سبب افزایش تلفات می‌شود قابل قبول من و قابل قبول سربازهای ارودی ملی ما نیست برای تغییر مثبت در این بخش پلانی را ترتیب داده‌ایم و ان‌شاءالله عملی خواهیم کرد."

آقای غنی افزود که اگر نیروهای امنیتی به اسرع وقت تجهیز نشده و البسه، مواد خوراکی و سایر مواد مورد نیاز به آنان نرسد ممکن آمار تلفات افزایش یابد.

تلاش نمودیم تا در مورد تلفات نیروهای امنیتی افغان در سال جاری هجری شمسی از نهادهای مربوطه ارقام بدست آوریم اما مؤفق نشدیم.

اما حدود دو ماه قبل جنرال جوزف دانفورد قوماندان قوای مرکزی امریکا در صحبت با خبرگزاری فرانس پرس گفته‌است که تلفات سربازان افغان در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

‎فرانس پرس نوشته است که اردو و پولیس ملی افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی کم از کم ۲۰ هزار تلفات داشته که ۵ هزار تن‌شان کشته و ۱۵ هزار دیگر شان زخمی شده‌اند.

‎در این حال شماری از آگاهان نظامی می‌گویند که اراده قوی رهبران حکومت می‌تواند تا از فساد در ارگان‌های امنیتی و دفاعی جلوگیری کند.

باری عارض به رادیو آزادی گفت که در نهادهای امنیتی، دفاعی و کشفی این‌کشور باید افراد بر اساس ضوابط به کار گماشته شوند نه بر اساس روابط.

عارض: در نهادهای امنیتی، دفاعی و کشفی این‌کشور باید افراد به اساس ضوابط به کار گماشته شوند نه به اساس روابط.
عارض: در نهادهای امنیتی، دفاعی و کشفی این‌کشور باید افراد به اساس ضوابط به کار گماشته شوند نه به اساس روابط.

وی گفت:

"در نخست باید در این مورد به سطح حکومت یک اراده قوی ایجاد شود، تا دامن فساد در نهادهای امنیتی برچیده شود در نهادهای سه‌گانه امنیتی باید کادر ها با ظرفیت و مسلکی جابجا شوند در بست‌های بلند در وزارت دفاع، داخله یا امنیت ملی نباید تقسیم شود در این‌جا باید یک ظرفیت مسلکی ایجاد شود."

آقای عارض افزود که هماهنگی میان این سه ارگان، گماشتن نیروهای جدید به عوض نیروهای خیالی، تجهیز سربازان و رسانیدن مواد خوراکی به آنان به اسرع وقت می‌تواند در جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی کمک کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG