لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

کمپاین آگاهی‌دهی جهت جلوگیری از قاچاق انسان در کشور آغاز می‎شود


وزارت عدلیه افغانستان می‎گوید کمپاین آگاهی عامه بخاطر جلوگیری از قاچاق انسان از طریق کمیسیون مبارزه علیه جرایم قاچاق و اختطاف انسان در سراسر کشور آغاز می‎گردد.

کمیسیون عالی مبارزه علیه جرایم قاچاق و اختطاف انسان که رهبری آن را وزارت عدلیه به عهده دارد روز سه‌شنبه پلان عمل ملی را در بخش قاچاق انسان ارائه کرده و در مورد آن معلومات داد.

وزیر عدلیه افغانستان حین ارائه پلان عمل ملی به خبرنگاران در کابل گفت که بر اساس این پلان کمپاین آگاهی‌دهی به هدف جلوگیری از قاچاق انسان در ۳۴ ولایت افغانستان آغاز می‎گردد.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه گفت، ناامنی، فقر و بی‌سوادی سبب شده‎است که در سال‎های اخیر تعداد از افغان‎ها قربانی این پدیده شوم گردند.

انور: قاچاق انسان از جمله مواردیست که در طول تاریخ جوامع بشری را متاثر ساخته است.
انور: قاچاق انسان از جمله مواردیست که در طول تاریخ جوامع بشری را متاثر ساخته است.

او افزود:

"قاچاق انسان از جمله مواردیست که در طول تاریخ جوامع بشری را متأثر ساخته و باعث تباهی زندگی افراد بخصوص زنان و اطفال گردیده‎است. مردم مظلوم ما که از اثر نا امنی، فقر و بی‌سوادی دچار مشکلات گوناگون هستند بیشتر از همه قربانی پدیده شوم قاچاق انسان می‎گردند."

کمیسیون عالی مبارزه علیه جرایم قاچاق و اختطاف انسان بر اساس ماده چهاردهم قانون مبارزه علیه قاچاق و اختطاف انسان ایجاد گردیده که ریاست آن‌را وزارت عدلیه به عهده داشته و لوی سارنوالی، وزارت داخله، خارجه، کار و امور اجتماعی، معارف، اطلاعات و فرهنگ، ارشاد حج و اوقاف و شماری از نهادی‎های دیگر به حیث اعضای آن فعالیت می‎کند.

پیش از این شماری از کارشناسان با رادیو آزادی گفته‎اند تا زمانی‎که حکومت در داخل کشور برای جوانان در کنار امنیت فرصت‎های کاری را فراهم نسازد، ساختن هر نوع طرح به هدف جلوگیری از قاچاق انسان و مهاجرت‎های غیر قانونی بی‌نتیجه است.

در عین حال سعیده مژگان مصطفوی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‎گوید، در جریان راه اندازی کمپاین برای جلوگیری از قاچاق انسان نیاز است تا برای مردم در قرا و قصبات کشور در مورد مهاجرت‎های غیر قانونی، قاچاق انسان و دیگر موارد آگاهی عامه داده شود.

مصطفوی: ما کمپاینی را که به همکاری تیم تخنیکی آماده ساختیم در ۳۴ ولایت ما ورکشاپ‎های آگاهی عامه خواهیم داشت.
مصطفوی: ما کمپاینی را که به همکاری تیم تخنیکی آماده ساختیم در ۳۴ ولایت ما ورکشاپ‎های آگاهی عامه خواهیم داشت.

او افزود:

"ما کمپاینی را که به همکاری تیم تخنیکی آماده ساختیم در ۳۴ ولایت ما ورکشاپ‎های آگاهی عامه خواهیم داشت، نشر پیام‎های رادیویی و تلویزیونی را خواهیم داشت نه‌تنها از تلویزیون‎های سرتاسری بلکه از تلویزیون‎های محلی که در همان محل بیننده بیشتر دارد بخصوص در ولایات که در آن‌جا بیشتر احتمال قاچاق انسان می‎رود و قاچاقبران در آن‎جا حضور دارند."

خانم مصطفوی از تمام ادارات ذیربط خواست تا در مورد مشکلات و آسیب‎های مهاجرت غیر قانونی به مردم آگاهی لازم بدهند.

نگرانی در مورد قاچاق انسان در افغانستان در حالی مطرح می‎گردد که افغانستان عضویت کشورهای پروسه بالی را دارد.

پروسه بالی در سال ۲۰۰۲ میلادی به ابتکار اندونیزیا و آسترلیا به همین هدف آغاز گردید تا کشورها و سازمان‎های عضو این پروسه که تعداد شان به ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی می‎رسد مشترکاً در راستای جلوگیری از قاچاق انسان کار نموده و جلو مهاجرت‎های غیر قانونی را بگیرند.

افغانستان در سال ۲۰۰۳ میلادی عضویت آن را را بدست آورد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG