لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

تحلیلگران: حملات اخیر قدرت نمایی طالبان و فشار روسیه بر امریکا است


روز سه شنبه برای افغانستان یک روز خونین بود در سه حمله جداگانه در یک روز دست کم ۵۰ تن کشته و ۹۰ تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت حملات کابل و هلمند را طالبان به عهده گرفتند ولی آن‌ها از گرفتن مسئولیت حمله کندهار که در آن چندین دیپلومات امارات متحده عربی کشته شدند، انکار کردند.

این حملات در روزی صورت گرفتند که رئیس جمهور امریکا بارک اوباما بیانیۀ خداحافظی خود را ایراد می‌کرد.

هر چند جنگ افغانستان در زمان جورج دبلیو بوش آغاز شد ولی بخاطر اینکه اوباما در آغاز کار خود تعداد عساکر امریکایی را در اینجا بیشتر ساخت او هم به این جنگ ارتباط عمیق دارد.

تحلیلگر امور سیاسی صدیق پتمن می‌گوید در حالی که رئیس جمهور اوباما به زودی چوکی را به رئیس جمهور منتخب واگذار می‌کند طالبان می‌خواهند قدرت نظامی خود را به حکومت نو امریکا نشان بدهند.

پتمن: طالبان می‌خواهند قدرت نظامی خود را به حکومت نو امریکا نشان بدهند.
پتمن: طالبان می‌خواهند قدرت نظامی خود را به حکومت نو امریکا نشان بدهند.

آقای پتمن گفت:

"آن‌ها می‌خواهند که برای حکومت نو حضور نظامی خود را ثابت بسازند. این پیام صلح نیست. انتحار و انفجار نمی‌تواند پیام صلح باشد. پیام صلح یک برنامه خواهد بود که طالبان در پهلوی جنگ برنامه صلح را نیز پیشنهاد کنند."

امارات متحد عربی تصدیق کرده‌است که در حمله کندهار پنج دیپلومات آن کشته شده‌اند.

حکومت امارات متحده عربی که در سال ۱۹۷۱ تأسیس شده امروز گفت که بخاطر کشته شدن دیپلومات‌هایش در افغانستان ماتم ملی سه روزه را اعلان کرده و بیرقش نیمه برافراشته خواهد بود.

شیخ دوبی محمد بن راشد المخطوم که صدراعظم امارات متحده عربی و معاون امیر این‌کشور هم است در صفحه تویتر خود در اشاره به حادثه کندهار نوشته است که این انفجار و کشتن کسانی که به دیگران کمک می‌کنند هیچ‌نوع توجیه انسانی، اخلاقی و مذهبی ندارد.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در رابطه با ارتباط بین نزدیک شدن مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب امریکا و این حمله در پاسخ به یک سوال گفت:

سخنگوی وزارت خارجه امریکا مارک تونر
سخنگوی وزارت خارجه امریکا مارک تونر

"این یک سوال بجاست. من نمی‌توانم مغز چنین افرادی را که این‌گونه حملات بی معنی را انجام می‌دهند، بخوانم. من نمی‌دانم که کدام پیامی وجود دارد من باید این را بررسی کنم و ببینم که آیا بین این حملات و نزدیک شدن روز تحلیف اداره امریکا کدام ارتباطی وجود دارد یا خیر . فراموش نکنید که هنوز هم یک بخش از طالبان هستند که با قاطعیت می‌خواهند فعالیت‌های تروریستی را دوام بدهند و از این‌طریق دست آورد سیاسی داشته باشند. اما چیزی که مهم است اراده قاطع ما، اراده قاطع جامعه جهانی، اراده حکومت افغانستان و قوای امنیتی آن می‌باشد که نگذارند آن‌ها به این هدف برسند."

احمدشاه سپر کارشناس امور سیاسی افغان این حملات را یکی از تلاش‌های حکومت روسیه برای وارد کردن فشار بالای حکومت نو امریکا می‌شمارد و به این باور است که انگیزه نزدیک شدن روسیه، پاکستان و چین در رابطه با افغانستان، اختلاف این‌کشور ها با امریکا می‌باشد.

وی گفت:

" بعضی تضادها در سطح جهان وجود دارد که بر منطقه و خاصتاً بر سر افغانستان بیشتر شده‌است. روابط امریکا با پاکستان، روسیه و ایران شکل حریف را گرفته، روسیه می‌خواهد انتقام شکستی را که در افغانستان خورده از امریکا و منطقه بگیرد و به نحوی ایتلاف هم کرده و این سه جهت با هم نزدک هم شده‌اند."

آقای سپر در عین حال اظهار می‌دارد که روس‌ها از طریق طالبان به امریکا زور بازو نشان می‌دهند:

"من هم فکر می‌کنم که این صرف یک مانور است. با کشتن افغان‌ها اینها مانور می‌کنند. آن‌ها بر امریکا و ترمپ یک نوع فشار وارد می‌کنند، زیرا ترمپ تا هنوز در روابط بین‌المللی خود با روسیه متردد است و اکثراً کوشش می‌کند که روابط خود با پوتین را بهتر بسازد. در آنجا بعضی دست درازی های انترنتی که به دستور پوتین در انتخابات امریکا صورت گرفته افشا شده و از آن نمی‌توان انکار کرد و برای من چنین معلوم می‌شود که ترمپ در یک دوراهی قرار دارد و مسکو بالای وی فشار وارد می‌کند که با روسیه راه گذشت را پیش گیرد."

تا حال معلوم نیست که حملات کابل، کندهار و هلمند که در یک روز پیهم رخدادند به یک دیگر ارتباط دارند یا خیر؟ اما این حملات مخصوصاً حمله در کابل بعد از یک وقفه نسبتاً طولانی صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG