لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

خشونت علیه خبرنگاران در ۲۰۱۶ در تاریخ افغانستان سابقه نداشت


کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان می‎گوید سال ۲۰۱۶ برای خبرنگاران افغان آن‌قدر خونین و خطرناک بود که در تاریخ خبرنگاری در افغانستان سابقه نداشته‎است.

این کمیته گزارش شش ماهه خود را روز پنجشنبه در خصوص کشتن، تهدید و لت و کوب خبرنگاران منتشر کرده از کشته شدن ۱۳ خبرنگار درین سال خبر داد.

نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغان می‎گوید که این گزارش در برگیرنده مشکلات خبرنگاران از ماه جولای الی دسمبر سال ۲۰۱۶ می‎باشد.

شریفی: درین سال ۱۳ تن از خبرنگاران به قتل رسیده‎است.
شریفی: درین سال ۱۳ تن از خبرنگاران به قتل رسیده‎است.

آقای شریفی مجموع کشتار، تهدید، آزار و اذیت خبرنگاران را در سال گذشته میلادی این‌گونه بیان کرد:

"درین سال ۱۳ تن از خبرنگاران به قتل رسیده‎است در مجموع ما ۱۰۱ واقعه خشونت علیه خبرنگاران داشتیم که ۱۳ مورد قتل و هشتاد و هشت مورد دیگر خشونت که عبارت از لت و کوب، تهدید و تحقیر و مجروحیت خبرنگاران می‎باشد."

وی گفت که ازین جمله کمتر از ده مورد قتل به طالبان مسلح بر می‎گردد اما عامل سه قتل دیگر تا هنوز مشخص نیست.

در گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران آمده‎است که واقعات مرگ و میر و آزار و اذیت خبرنگاران در این سال نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی سی و هشت درصد افزایش یافته‎است.

همچنان در گزارش موارد خشونت علیه خبرنگاران در سال ۲۰۱۶ میلادی تذکر داده شده که از جمله ۵۰ مورد آن به مسئولان دولتی، ۲۰ مورد آن به طالبان مسلح و ۱۶ مورد آن به افراد ناشناس نسبت داده شده‎است.

مسئولان این کمیته این را نیز می‎گویند که هرگاه جلو ناامنی‎های موجود در کشور گرفته نشود این‌گونه واقعات در سال آینده بیشتر می‎گردد.

نی یا اداره حمایت از رسانه‎های آزاد افغانستان می‎گوید که حکومت سهولت‎های لازم را برای فعالیت رسانه‎ها فراهم نکرده‎است و فعالیت بسیاری از رسانه‎ها متوقف می‎باشد.

خلوتگر: حکومت افغانستان باید از نگاه امنیتی خبرنگاران را حمایت بکند.
خلوتگر: حکومت افغانستان باید از نگاه امنیتی خبرنگاران را حمایت بکند.

مجیب خلوتگر رئیس این اداره در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

"حکومت افغانستان باید از نگاه امنیتی خبرنگاران را حمایت بکند اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند و حکومت به وعده‌هایش وفا نکند ما شاهد این خواهیم بود که بسیاری از رسانه‎ها بسته شود و توقف رشد آزادی بیان در افغانستان خواهیم بود."

طالبان مسلح تا حال در مورد این گزارش چیزی نگفته‎است اما پیش ازین چنین گزارش‎ها را بی‌اساس خوانده‎است.

در عین حال وزارت داخله افغانستان می‎گوید که مصونیت رسانه‎ها و خبرنگاران در اولویت‎های آنان قرار دارد.

صدیقی: در وزارت امور داخله با سایر نهادهای امنیتی کمیسیون مصئونیت خبرنگاران امسال ایجاد شد.
صدیقی: در وزارت امور داخله با سایر نهادهای امنیتی کمیسیون مصئونیت خبرنگاران امسال ایجاد شد.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

"در وزارت امور داخله با سایر نهادهای امنیتی کمیسیون مصئونیت خبرنگاران امسال ایجاد شد و ما بیشتر اقدامات ضروری را روی دست گرفتیم که برای مصونیت خبرنگاران بسیار مهم بوده کوشش خواهیم کرد که نگرانی‌شان رفع باشد و برای تأمین امنیت‌شان بیشتر تلاش صورت بگیرد."

بر اساس معلومات مسئولان کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، اداره خبرنگاران بدون‌ سرحد گفته‎است که افغانستان در وضعیت جاری پس از سوریه در جهان دومین کشوریست که خبرنگاران آن هر لحظه با مرگ و خطرهای دیگر روبرو می‎باشند.

این کمیته می‎گوید که اگر وضعیت به همین‌گونه ادامه پیدا کند آزادی بیان و مطبوعات با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG