لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

غنی: پیر گیلانی دستاورد های قابل ملاحظۀ در بخش صلح داشته‌است


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که پیر سید احمد گیلانی یک شخصیت مصلح مردم افغانستان بوده و در زمان ریاست وی در شورای عالی صلح پیشرفت‌های قابل ملاحظه در بخش صلح صورت گرفته‌است.

آقای غنی این مطلب را روز دوشنبه پس از ادای نماز جنازه پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح در ارگ ریاست جمهوری بیان کرد.

رئیس جمهور غنی امضای توافق‌نامه صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را از دست آورد‌های بزرگ سید احمد گیلانی عنوان کرده و روی تطبیق این توافق‌نامه تأکید کرد.

​وی گفت:

"من بخاطری به‌طور خاص از وی سپاس‌گزار هستم که در شرایط دشواری ریاست شورای عالی صلح را به خواست حکومت وحدت ملی پذیرفت، در زمان کوتاه تحت قیادت پیر صاحب موافقت‌نامه صلح را با حزب اسلامی امضا کردیم و تطبیق این توافق‌نامه از جمله وجایبی خواهد بود که همه به آن توجه داریم."

پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح ناوقت روز شنبه به اثر مریضی که عاید حالش شده‌بود به سن ۸۴ سالگی در شفاخانه غازی امان‌الله خان در کابل درگذشت.

پیر سید احمد گیلانی در میان هفت تنظیم جهادی، رهبر حزب محاذ ملی اسلامی بود که پس از تجاوز قشون سرخ شوروی وقت در افغانستان فعالیت‌اش را آغاز کرد اما از وی به عنوان شخصیت معتدل نام برده می‌شد.

پیر سید احمد گیلانی ماه حوت سال ۱۳۹۴ هـ ش به حیث رئیس شورای عالی صلح افغانستان تعیین گردید.

توافق‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار که حدود چهار ماه قبل در کابل به امضا رسید یکی از دستاورد‌های بزرگ آقای گیلانی خوانده می‌شود.

در عین حال سید حامد گیلانی پسر پیر سید احمد گیلانی پس از ادای نماز جنازه پدرش در ارگ ریاست جمهوری از رئیس جمهور غنی سپاس‌گزاری کرد که جنازه پدرش را بر شانه‌اش حمل کرد.

سید حامد گیلانی گفت هر چند جای پدرش را کسی دیگر گرفته نمی‌تواند اما تأکید کرد که خانواده گیلانی در هر گونه شرایط از نظام افغانستان حمایت خواهد کرد.

وی افزود:

"امیدوار هستم که تحت قیادت خردمندانه و رهبری کشور خود در هر فراز و نشیب و هر گونه شرایط در کنار تان باشیم برای تحفظ افغانستان و حاکمیت ملی خود مصدر خدمت بگردیم به رضای خداوند تعالی."

هر چند تا حال مشخص نیست که جانشین رئیس شورای عالی صلح در آینده کی خواهد بود اما هیئت اداری ولسی جرګه در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرده‌است که ریاست این شورا باید به شخصیت مانند پیر سید احمد گیلانی سپرده شود که بی‌طرف بوده و بالای طرف‌های درگیر تأثیرگذار باشد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG