لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

اعتراض برخی از کشورها در پیوند به دستور اخیر رئیس جمهور امریکا!


اعتراض بر فرمان اخیر رئیس جمهور ترمپ مبنی بر منع ورود اتباع هفت کشور اسلامی به امریکا به خارج از این‌ کشور گسترش یافت.

انگلا مرکل در اظهارات روز دوشنبه خود گفت، چنین تحریم را نمی‌توان با تلاش مبارزه علیه دهشت‌افگنی توجیه کرد.

او گفت، حکومت وی در این مورد با شرکای اروپایی خود مشوره دارد.

رئیس جمهور دونالد ترمپ روز جمعه گذشته تعهد نمود که امریکا را از دهشت‌افگنان خارجی حفاظت می‌کند و با امضای این فرمان اجرایی همه برنامۀ امریکا برای پناهجویان را مدت چهار ماه مورد تعلیق قرار داد، ورود پناهجویان سوری را برای مدت نامعلومی ممنوع ساخت و ورود اتباع ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبیا، سومالیا و سودان به امریکا را برای مدت نود روز ممنوع ساخت.

این اقدام باعث تظاهرات و ایرادهای قانونی در امریکا شد و در خارج از امریکا هم مورد انتقاد قرار گرفت.

سازمان کنفرانس اسلامی در انتقاد از این اقدام گفت که بسیاری کسانی‌که از جنگ و شکنجه فرار می‌کردند از این فرمان به‌گونۀ غیر عادلانه متأثر شده‌اند.

سازمان کنفرانس اسلامی در اعلامیۀ روز دوشنبه خود افزود که چنین اقدامات انتخابی و تبعیض‌آمیز جز این‌که بنیادگرایان و تندروان را تقویت بخشد نتیجۀ دیگر نخواهد داشت.

در این میان اعضای پارلمان عراق در رأی‌گیری روز دوشنبه از حکومت خواستند که اگر رئیس جمهور امریکا این دستور اش را لغو نکند، بغداد باید در تصمیم متقابل، ورود امریکایان به عراق را ممنوع سازد.

در عین حال وزارت خارجۀ عراق این تحریم حکومت رئیس جمهور دونالد ترمپ را نادرست خوانده از قصر سفید خواست که در مورد تجدید نظر کند.

حکومت یمن هم ابراز نارضایتی کرده گفت که این اقدام آقای ترمپ موضع‌گیری تندروان را نیرومندتر خواهد ساخت.

حکومت یمن افزود، یگانه راه پیروزی بر دهشت‌افگنی گفت‌وگو است، نه ایجاد موانع.

اما به هر حال، دونالد ترمپ از تصمیم خود دفاع کرده گفته‌است پس از این‌که مقررات ایمن‌تری روی دست گرفته شد، صدور ویزه از سر گرفته خواهد شد.

او گفته‌است که فرمان وی ورود همۀ مسلمانان به امریکا را منع نمی‌سازد.

آقای ترمپ گفته‌است مسئلۀ دین در میان نبوده بلکه حفاظت کشور از دهشت افگنی مطرح است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

وزیر خارجۀ ایران در اظهارات روز شنبه خود تصمیم رئیس جمهور امریکا را یک هدیۀ بزرگ به افراط‌گرایان و توهین آشکار به جهان اسلام خواند.

محمد جواد ظریف گفت، تصمیم رئیس جمهور امریکا به دهشت‌افگنان زمینۀ بیشتر سربازگیری را فراهم و اختلافاتی‌که تندروان برای عوام فریبی از آن کار می‌گیرند، عمیق‌تر می‌سازد.

وزارت خارجۀ ایران گفته‌است که هر چند در اقدام باالمثل ورود امریکایان به ایران را منع می‌سازد ولی کسانی‌که قبلاً ویزه گرفته اند جلو آن‌ها گرفته نخواهد شد.

زید بن رعد زیدالحسین رئیس ادارۀ حقوق بشر سازمان ملل‌متحد هم در اعتراض خود گفت که تبعیض بر اساس تابعیت در قانون حقوق بشر ممنوع است و تحریم وضع شده از سوی امریکا منابع مورد نیاز مبارزۀ مناسب در برابر تروریزم را ضایع می‌سازد.

XS
SM
MD
LG