لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

ارگ: یک هیئت برای بررسی اوضاع هلمند به این ولایت می‌رود


اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید یک هیئت بلند رتبه برای بررسی اوضاع به هلمند می‌رود.

اعلامیه می‌افزاید که رئیس جمهور محمد اشرف غنی شام دیروز از طریق ویدیو کنفرانس با شماری از مقامات ملکی و نظامی هلمند گفت‌وگو کرده‌است.

والی هلمند، قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند در این ولایت، رئیس امنیت ملی و نماینده خاص رئیس جمهور عبدالجبار قهرمان در بارۀ وضعیت امنیتی هلمند و خصوصاً ولسوالی‌های سنگین و مارجه به رئیس جمهور معلومات دادند.

اعلامیه می‌افزاید که رئیس جمهور از عملکرد نیروهای امنیتی ستایش کرده خواستار افزایش تشریک مساعی و هماهنگی میان آن‌ها شده‌است.

حملۀ مخالفین مسلح که اوایل روز دوشنبه بر ولسوالی سنگین آغاز شد تا اواخر دیروز ادامه یافت و طرفین درگیر ادعا کردند که تلفات سنگین به طرف مقابل وارد کرده‌اند.

در اعلامیۀ مقام ولایت هلمند آمده‌است که حمله شورشیان بر ولسوالی سنگین عقب زده شد، تلفات زیاد به آن‌ها وارد گردید و نیروهای تازه نفس به منطقه رسیده‌اند.

ولی محمد داود عضو شورای محلی سنگین که در مرکز لشکرگاه بسر می‌برد گفته‌است که اگر به سربازان باقی مانده در سنگین کمک عاجل رسانیده نشود مناطق دیگر هم سقوط خواهد کرد.

وی گفت:

"ما در اوایل روز از مقام ولایت، مقام قوماندانی امنیه و مقام شورای ولایتی تقاضا کردیم و همه را مطلع ساختیم که وضعیت در ولسوالی سنگین ناگوارتر از قبل است، مردم با تباهی روبه‌رو اند، اگر امروز کمک‎های عاجل به آن‌ها رسانیده نشود کسانی‌که در آن‌جا هستند تلفات بیشتر به آن‌ها وارد خواهد شد."

خبرنگار رادیو آزادی در منطقه می‌گوید، بسیاری معلومات جنگ به موقع به رسانه‌ها نمی‌رسد، شبکه‌های مخابراتی در منطقه از کار افتاده‌اند و راه سنگین هم ناامن بوده مردم به آسانی به آن‌جا رفت و آمد کرده نمی‌توانند.

غلام جان یک عضو دیگر شورای محلی سنگین می‌گوید که مخالفان در تعرض اخیر خود اسلحۀ سنگین‌تر نسبت به نیروهای امنیتی داشتند و شماری از مناطق در اوایل روز سقوط کرد.

وی گفت:

"معلوماتی‌که اکنون در اختیار دارم این‌ است که تعمیر حاجی لعل جان منفجر ساخته شده‌است، شفاخانه منفجر ساخته شده‌است، سربازان تا حد توانایی خود رزمیده‌اند و می‌رزمند اما امروز پاکستان، ایران و روسیه همه به طالبان اسلحه می‌دهند. دولت خود را به خواب انداخته است. دولت می‌تواند که از قوای هوایی کار گیرد و به آن‌جا قوای هوایی بفرستد."

هر چند شورشیان طالب ادعا می‌کنند که در هجوم اخیر تلفات زیاد به نیروهای دولتی وارد شده‌است ولی عمر ځواک سخنگوی والی هلمند این ادعا را رد می‌کند.

عمر ځواک سخنگوی والی هلمند
عمر ځواک سخنگوی والی هلمند

او به رسانه‌ها گفته‌است که در این حمله مخالفین که به عقب زده شد، ۱۳ شورشی کشته و شش تن آن‌ها زخمی شده‌اند.

اما سخنگوی طالبان ادعا کرده‌است ده‌ها سرباز کشته شده‌اند.

قاری یوسف احمدی گفته‌است که بیش از بیست پوستۀ دولتی تصرف شده‌است.

اما مقامات دولتی این ادعا را رد می‌کنند.

گزارش‌ها می‌رسانند که بازار سنگین از مردم تخلیه شده و هزاران دکان مسدود می‌باشند.

XS
SM
MD
LG