لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

رادمنش: هدف از اعزام ۱۵۰۰ سرباز امریکایی، تعویض است نه افزایش


وزارت دفاع افغانستان می‎گوید ۱۵۰۰ سربازی که از سوی امریکا به افغانستان فرستاده می‎شود جا گزین سربازان امریکایی می‎شوند که ماموریت شان در افغانستان پایان یافته و به کشورشان بر می‎گردند.

این وزارت تبدیل سربازان امریکایی در افغانستان را یک امر معمول خوانده می‎گوید فرستادن ۱۵۰۰ سرباز تازه نفس امریکایی به معنای افزایش این نیروها در افغانستان نیست.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت عساکر تازه نفس امریکایی که به افغانستان فرستاده می‎شود در بخش آموزش و مشوره دهی به نیروهای افغان در بخش‎های مختلف همکاری می‎کنند.

رادمنش: در تمام اردوهای دنیا از جمله اردوی ایالات متحده امریکا دوران یک امر معمول است.
رادمنش: در تمام اردوهای دنیا از جمله اردوی ایالات متحده امریکا دوران یک امر معمول است.

او افزود:

"در تمام اردوهای دنیا از جمله اردوی ایالات متحده امریکا دوران یک امر معمول است ۱۵۰۰ سرباز که ماموریت شان ختم شده و به کشورشان می‎روند جای آن‎ها را ۱۵۰۰ سرباز جدید در افغانستان پر می‎کنند و این‎ها موظف هستند که در افغانستان به خاطر تعلیم و تربیه و مشوره دهی قوماندانان ما را در همین عرصه همکاری کنند."

این در حالیست که به اساس گزارش‎ها حکومت امریکا فیصله کرده‎است تابه تعداد ۱۵۰۰ سرباز تازه نفس را تا یک ماه دیگر جهت آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغان به افغانستان بفرستد.

در گزارش‎ها گفته شده‎است که این نیروها برای مدت ۹ ماه در افغانستان باقی میمانند اما گفته نشده‎است که این نیروها در کدام ولایات افغانستان جا بجا خواهند شد.

درین حال کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه این اقدام امریکا برای تقویت نیروهای امنیتی افغان را موثر خوانده و می‎گوید این نیروها می‎تواند با دادن مشوره‎های موثر مشکلاتی را بر طرف سازند که نیروهای امنیتی افغان در گذشته با آن مواجه بوده‎اند.

منگل: آمدن شان از نظر ما یک ضرورت مبرم است.
منگل: آمدن شان از نظر ما یک ضرورت مبرم است.

نواب منگل یک عضو این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

"آمدن شان از نظر ما یک ضرورت مبرم است بخاطری این‎که در یک سال گذشته که نیروهای امنیتی افغان در برابر دشمنان کشور خالیگاه‎های داشتند بخاطر پر کردن این خالیگاه‎ها بسیار موثر تمام می‎شوند."

پیش از این امریکا اعلام کرده بود که به تعداد ۳۰۰ نیروی بحری را در بهار سال آینده به هلمند می‎فرستد و به اساس گزارش‎ها مراحل ابتدایی این کار نیز آغاز شده‎است.

به اساس معلومات وزارت دفاع افغانستان در حال حاضر ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند که یک بخش این نیروها مصروف آموزش و مشوره دهی به نیروهای افغان می‎باشد.

درین حال یوسف همت کارشناس نظامی افغان می‎گوید که فرستادن نیروهای تازه امریکایی به افغانستان با توجه به روی کار آمدن حکومت جدید و سیاست‎های نو آن کشور برای همکاری با نیروهای افغان مهم پنداشته می‎شود.

آقای همت تاکید می‎کند که حکومت افغانستان از تجارب این نیروها در بخش بلند بردن ظرفیت نیروهای امنیتی افغان استفاده درست کند تا نیروهای افغان در سال آینده با تجارب تازه وارد میدان جنگ شده و از کشورشان به صورت درست دفاع نمایند.

XS
SM
MD
LG