لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

تحقیق: روزانه حدود ۵۰۰ موتر سنگ قیمتی از ننگرهار قاچاق می‎شود


یافته‎های یک تحقیق تازه نشان می‎دهد که همه روزه حدود ۵۰۰ موتر باربری سنگ سفید از ولایت ننگرهار قاچاق می‎شود.

شبکه مبارزه علیه فساد اداری افغانستان که این تحقیق را انجام داده‎است ادعا می‌کند که در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود هفت صد و پنجاه هزار تن سنگ سفید از ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار استخراج و بگونه غیر قانونی به بیرون از کشور منتقل شده‎است که مخالفین مسلح از آن ۴۶ میلیون دالر عواید بدست آورده‎اند.

زمان خان امرخیل رئیس این شبکه روز چهار شنبه طی نشست خبری در کابل از حکومت خواست تا مانع استخراج غیر قانونی و قاچاق ذخایر طبیعی در این کشور شود.

امرخیل گفت که این سنگ‎های قیمتی از ۲۵ مسیر تحت کنترول حکومت به پاکستان قاچاق و از آن‎جا با مارک‎های پاکستانی به کشورهای اروپایی صادر می‎شود.

اثر ساخته شده از سنگ قیمتی
اثر ساخته شده از سنگ قیمتی

او افزود:

"از راه‎های عمومی که در آن‎جا حکومت حاکم است همه روزه از آن مسیر ۵۰۰ لاری عبور کرده و سنگ‎های سفید به پاکستان قاچاق و از آن‎جا به کشورهای اروپایی منتقل می‎شوند در هر لاری حدود ۴۵ تن سنگ سفید بار بوده و به خارج برده می‎شود."

آقای امرخیل گفت که در این قاچاق به شمول طالب و داعش، مخالفین مسلح و حلقات مافیای نیز دست دارند اما وی در زمینه جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

از سوی هم ذبیح‌الله وردک عضو شبکه مبارزه علیه فساد اداری افغانستان می‎گوید که از ۲۰۰۰ منطقه ولایت بدخشان نیز سنگ‎های قیمتی به‌گونه غیر قانونی و غیر فنی استخراج می‎شود و به گفته وی سال گذشته از این ولایت به ارزش ۳۰۰ میلیون دالر سنگ قیمتی به چین قاچاق شده‎است.

آقای وردک در این نشست خبری گفت که ۷۵۰ منطقه در کابل، ۱۰۰ در پنجشیر، ۱۰۰ در سمنگان، ۵۰ در لغمان و ۱۰۰ منطقه هم در ولایت‎های خوست، لوگر و میدان وردک وجود دارد که هم‌اکنون از آن سنگ‎های قیمتی به‌گونه غیر قانونی استخراج می‎شوند.

چندی قبل سیگار یا اداره سرمفتش کمک‎های امریکا برای بازسازی افغانستان در یک گزارش تازه‌اش گفته‎است که به دلیل نبود مدیریت منابع طبیعی در افغانستان پول‎های زیادی معادن به جیب مخالفان مسلح می‎رود.

تلاش نمودیم تا در زمینه نظر وزارت معادن و یا هم وزارت داخله افغانستان را نیز داشته باشیم اما مؤفق نشدیم.

خوگیانی: ممکن برخی مشکلات وجود داشته باشد.
خوگیانی: ممکن برخی مشکلات وجود داشته باشد.

با آن‌که مقامات ننگرهار این تحقیق را تائید نمی‎کنند اما می‎گویند که برای جلوگیری از استخراج غیر قانونی معادن و قاچاق آن به خارج از کشور تلاش‎های شان را بیشتر خواهد ساخت.

عطا الله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار در صحبت با رادیو آزادی افزود:

"ممکن برخی مشکلات وجود داشته باشد اما با این سطح بزرگ نخواهد بود حکومت در ننگرهار پلان‎های عملیاتی دارد در مناطق که مشکلات موجود باشد برطرف خواهد شد از استخراج و قاچاق معادن جلوگیری می‎شود و در برخی شاهراه‎های بزرگ از قاچاق جلوگیری شده‎است و برای مانع قاچاق در راه‎های فرعی نیز کار جریان دارد."

برخی از آ گاهان امور می‎گویند که استخراج غیر قانونی معادن بیشتر از سوی گروه‎های مسلح غیر قانونی و حلقات مافیایی صورت می‎گیرد و این مسئله باعث شده تا امنیت اکثر مناطق این کشور با مشکل مواجه گردد.

مطیع‌الله خروتی از حکومت خواست تا جلو استخراج خودسر معادن افغانستان را بگیرد در غیر آن به گفته وی منابع طبیعی این کشور بدست چند حلقه مافیایی غارت خواهد شد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG