لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

م.م: داعش در افغانستان و برخی کشورها در حالت دفاعی قرار گرفته‌است


وزارت دفاع افغانستان گزارش سازمان ملل‌متحد را تائید می‌کند که گروه داعش در افغانستان و شماری دیگر از کشور ها، در حالت دفاعی قرار گرفته‌است.

سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت که شورشیان داعش تا حد زیادی در کشور سرکوب شده و فعالیت‌های شان در چند منطقۀ محدود کاهش یافته‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، گروه داعش برای افغانستان خطر بزرگ نیست.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی، گزارش شورای امنیت سازمان ملل‌متحد را تائید کرد که گروه داعش، به‌شمول افغانستان در شماری از کشورها از وضعیت تهاجمی در حالت دفاعی قرار گرفته‌است.

آنتونیو گوترس سرمنشی نو سازمان ملل‌متحد گفته که با این هم، در برخی کشورها تا هنوز تهدید از جانب داعش وجود دارد.

اما به گفته وی، مبارزه علیه این گروه بر فعالیت‌هایش خیلی تأثیر گذاشته‌است.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، شورشیان داعش در کشور با مقاومت سختی روبه‌رو شده‌اند و توانایی فعالیت‌های تعرضی را ندارند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"گروه داعش در افغانستان خیلی تلفات داده‌است. مقاومت‌شان در هم شکسته. آن‌ها توانایی عملیات تعرضی را ندارند. اگر گروهی از آن‌ها در یک محل مانده باشد، با مشکل خیلی زیاد روبه‌رو است زیرا نیروهای هوایی و کوماندوی ما در تعقیب آن‌ها استند. حالا از جهت داعش خطر بزرگ احساس نمی‌شود."

وزارت دفاع افغانستان همچنان می‌گوید، گروه داعش با اهداف بزرگی که در سر می‌پروراند، فعالیت‌هایش را در هلمند، فراه، کنر، نورستان، ارزگان، زابل و ننگرهار آغاز کرد.

اما به‌گفته سخنگوی این وزارت، فعالیت‌های داعش در نتیجه مقاومت شدید، در هم شکست و در حال حاضر تنها در مناطق محدودی در ننگرهار، کنر و زابل با حضور کمرنگ محدود شده‌است.

چند روز پیش از این، مقام‌های محلی ولایت زابل گفته بودند که گروه داعش، برخی مراکز آموزشی را در مناطق کوهستانی این ولایت ساخته‌است و برای جوانان، آموزش جنگی می‌دهد.

از جانب دیگر، جمال‌الدین سیار یک عضو شورای ولایتی کنر می‌گوید، تلاش‌های داعش برای جلب و جذب در این ولایت بیشتر شده‌است، اما به گفته وی، مردم محل همکاری با داعش ندارند.

وی افزود:

"جلب و جذب از جانب داعش در ولایت کنر از هفت یا هشت ماه ادامه دارد. به خصوص در ولسوالی‌های وته‌پور، مانوگی، چپه دره، شولتن، مروره، خاص کنر و سایر مناطق مرزی که از مرکز کنر دور استند. در مقایسه با گذشته جلب و جذب داعش بیشتر شده اما مردم محل با این گروه همکاری ندارند."

پیش از این هم شوراهای ولایتی کنر و جوزجان گفته بودند که گروه شورشی داعش، در هر دو ولایت به جلب و جذب مردم تلاش کرده و در چهار ماه گذشته، از سه تا چهار هزار تن را در صفوف‌اش جذب کرده‌است.

شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در گزارش تازه‌اش می‌گوید که شورشیان گروه داعش تلاش دارند تا حامیان‌شان را در بیرون مناطق جنگی تشویق کنند تا با استفاده از روابط محلی‌شان، حملات را انجام دهند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG