لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

وحدت: کوهستانات سرپل به مرکز جلب و جذب مخالفین مبدل شده‌است


والی سرپل می‌گوید که این ولایت به دلیل داشتن موقعیت جغرافیای پیچیده و مناطق صعب العبور، بیش از هر ولایت دیگر در شمال مورد توجه مخالفین مسلح قرار گرفته‌است.

ظاهر وحدت روز شنبه به رادیو آزادی گفت، ولسوالی کوهستانات این ولایت که حدود یک و نیم سال می‎شود در تصرف طالبان است، اکنون به مرکز آموزش، تجهیز و جلب و جذب مخالفین مسلح دولت مبدل شده‌است.

ظاهر وحدت والی سرپل
ظاهر وحدت والی سرپل

وی گفت:

"مخالفین توجه بیشتر به سرپل دارند به دلیل این‌که سرپل منطقه کوهستانی است و ولسوالی کوهستانات سرپل اراضی بسیار پیچیده دارد و فعلاً مخالفین آنجا را پایگاه امن برای شان ساخته‌اند مرکز تربیه و آموزش ساخته‌اند و حتی انتحاری‌ها را در آنجا تربیه می‌کنند."

وی گفت که نگرانی‌ها از افزایش تهدیدات امنیتی در ولایت سرپل را بار ها با حکومت مرکزی در میان گذاشته‌اند اما به نقل از وی تاکنون به دلایل مختلف هیچ اقدامی در این عرصه صورت نگرفته‌است.

به گفته آقای وحدت، اکثر جنگجویان در این ولایت اتباع خارجی هستند.

در عین حال محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل نیز از افزایش ناامنی‌ها نگران است و می‌گوید که بر علاوه ولسوالی کوهستانات، چندین منطقه دیگر سرپل هم در کنترول مخالفین مسلح دولت قرار دارد.

وی گفت:

"مشکلات امنیتی جدی دامنگیر مردم سرپل است، نگرانی‌ها در حال افزایش اند بعد از سقوط ولسوالی کوهستانات مناطق کته کله و شیرم‌ها و برخی نقاط دیگر نیز در تصرف مخالفین دولت در آمده‌اند. بدبختانه در این اواخر بیش از ۷۰ درصد ولسوالی صیاد نیز در کنترول مخالفین درآمده‌است."

مقامات سرپل می‌گویند که بر علاوه طالبان مسلح گروه‌های مسلح وابسته به داعش نیز در این ولایت تحرکات دارند.

ولایت سرپل یکی از ولایات شمال افغانستان می‌باشد که به گفته مسئولین محلی، بارها شاهد حملات گسترده مخالفین مسلح حکومت بوده‌است.

در این حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت که در ولایت سرپل قطعات نظامی وجود داشته و از فعالیت‌های مخالفان مسلح دولت جلوگیری خواهند کرد.

وزیری: در ولایت سرپل قطعات نظامی وجود داشته و از فعالیت‌های مخالفان مسلح دولت جلوگیری خواهند کرد.
وزیری: در ولایت سرپل قطعات نظامی وجود داشته و از فعالیت‌های مخالفان مسلح دولت جلوگیری خواهند کرد.

وی افزود:

"فعلاً هم در سرپل ما قطعات اردو را داریم همیشه هر جای که امنیت ضعیف باشد ما عملیات را پلان می‌کنیم ما حرف‌های والی صاحب را شنیدیم وزارت دفاع در جریان است هر جای که نیاز باشد عملیات را اجرا می‌کنیم."

در این حال یوسف همت یکی از آگاهان نظامی افغان به رادیو آزادی گفت که نهاد های کشفی باید قبل از هر نوع تهدید امنیتی آگاهی یافته و برای مهار کردن آن به نیروهای امنیتی گزارش دهند، در غیر آن به گفته وی پس از سقوط یک منطقه بدست مخالفین مسلح دوباره تصرف کردن آن از سوی نیروهای امنیتی با تلفات و دشواری‌های زیادی به همراه خواهد بود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG