لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

عبدالله: افغانستان از هیچ گروه تروریستی حمایت نمی‌کند


رئیس اجرائیه حکومت می‌گوید، اتهام بستن حمایت از تروریزم بر افغانستان و مغشوش ساختن اذهان مردم نتیجۀ نخواهد داشت.

عبدالله عبدالله به روز جمعه در مراسم بیست و دومین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت در کابل گفت، افغانستان از هیچ گروه تروریستی حمایت نکرده و نخواهد کرد.

وی گفت، کشور‌های منطقه و همسایه پیش از وارد کردن اتهامات بر افغانستان باید سر در گریبان خود کنند.

وی افزود:

"افغانستان خوشبختانه هیچ وقت در هیچ زمانی از هیچ گروه تروریستی حمایت نکرده و اگر خدا ناخواسته این طور می‌بود که ما یک یا چند گروه تروریستی را تربیه می‌کردیم و فردا یک یا چند‌ شان بر علیه ما قیام می‌کردند در آن صورت ملامتی متوجه ما می‌بود و همه کشور‌های منطقه در این راستا یکبار به گریبان خود نگاه کنند، مغشوش ساختن اذهان مردم با اتهام وارد کردن بر افغانستان کار را بجایی نمی رساند."

این در حالیست که نواز شریف صدراعظم پاکستان به روز پنجشنبه در ترکیه به رسانه‌ها گفته است که تروریستان و گروه‌های تروریستی با استفاده از خاک افغانستان بر پاکستان حمله می‌کنند.

وی گفته است که این مسئله را با حکومت افغانستان شریک ساخته و امیدوار اند تا در راستای جلوگیری از آن اقدام کند.

پیش از این هم حکومت پاکستان پس از چندین حملات خونین در آن‌کشور ادعا کرد که این حملات در خاک افغانستان طرح ریزی شده و در واکنش به آن حملات راکتی بر این‌کشور را آغاز و راه‌های آن‌کشور را بروی افغان‌ها را بست.

حکومت افغانستان همواره ادعا کرده که تروریستان در خاک پاکستان آزادانه بر ضد افغانستان فعالیت دارند و پناهگاه‌های‌شان در خاک آن‌کشور مصون است.

اما شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که پاکستان تلاش می‌کند که با وارد کردن اتهامات بر افغانستان خود را قربانی تروریزم نشان دهد و از این طریق از انزوای بین‌المللی خارج شود.

محب الله شریف یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت، پس از آن که پالیسی دفاعی پاکستان در برابرادعا‌های افغانستان نتیجه نداد آن را به پالیسی تعرضی تغییر داد.

وی افزود:

"این‌ها یک پالیسی جدید را آغاز کرده‌اند، قبلاً افغانستان اکثر وقت پاکستان را متهم می‌کرد اما پاکستان فقط بشکل دفاع از خود می‌گفت که چنین چیزی در پاکستان وجود ندارد، پس از آن درک کردند که در جهان به پالیسی دفاعی دیپلوماتیک شکست خوردند، تعرض را آغاز کردند."

آقای شریف گفت وارد کردن اتهامات از دو جانب سبب خواهد شد تا افغانستان و پاکستان در حضور یک ناظر جهانی اسناد و مدارک اثباتیه بر ضد یکدیگر را پیشکش کنند.

وی گفت، در این صورت قربانی و حامی تروریزم به وضاحت آشکار خواهد شد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG