لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

وکلا: بیش از ۹۰ درصد خاک هلمند و ارزگان در دست طالبان است


کمیسیون دفاعی و امنیت داخلی مشرانو جرگه اظهارات وزارت دفاع مبنی بر سرکوب مخالفین مسلح در چهار ولایت را، رد می‎کند.

رئیس این کمیسیون روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت بخش زیاد هلمند هنوز در دست طالبان مسلح است و روز به روز ساحه نفوذ این گروه در این ولایت بیشتر می‎شود.

کمیسیون دفاعی و امنیت داخلی مشرانو جرگه می‎گوید، هنوزهم بخش‎های زیادی از ولایت هلمند بدست طالبان مسلح است و نیروهای امنیتی افغان به حالت دفاعی اتکا دارند.

رئیس این کمیسیون و نماینده مردم هلمند، ادعای وزارت دفاع مبنی بر عقب راندن مخالفین مسلح در چهار ولایت کشور را رد می‎کند.

هاشم الکوزی روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت وضعیت امنیتی در هلمند مثل گذشته است و حکومت تنها در مرکز و برخی مناطق دیگر این ولایت کنترول دارد.

الکوزی: من تمامی ادعاهای آنان را رد می‎کنم در یک ولایت هم پیشرفت نداشته‎اند.
الکوزی: من تمامی ادعاهای آنان را رد می‎کنم در یک ولایت هم پیشرفت نداشته‎اند.

او افزود:

"من تمامی ادعاهای آنان را رد می‎کنم در یک ولایت هم پیشرفت نداشته‎اند در هلمند نیز هیچ پیشرفتی دیده نشده‎است، تمامی این حرف‎ها فقط روی کاغذ اند، نود چهار درصد اراضی ولایت هلمند تحت کنترول طالبان است و دولت فقط بر چهار در صد که آن هم دکان‎ها در شهر لشکرگاه است حاکمیت دارد، در آنجا هم حوزه چهارم کاملا بدست طالبان قرار دارد."

الکوزی مسئوولین امنیتی در ولایت هلمند را به فساد متهم کرده می‎گوید که آنان هیچ طرحی برای پایان جنگ در این ولایت ندارند.

بر اساس گزارش‎های اخیر از هلمند، ولسوالی‎های دیشو و باغران از ده سال به این سو و ولسوالی‎های خانشین، ناوه، موسی قلعه و نوزاد در این اواخر به دست مخالفان مسلح افتیده است.

عمر زواک سخنگوی والی هلمند هرچند نام مناطق را که به دست مخالفان مسلح سقوط کرده نمی‎گیرد اما می‎گوید که این مناطق در نتیجه حملات گروپی گروه های مسلح دولت سقوط داده شده است.

شورشیان طالب
شورشیان طالب

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که پیش از این وزارت دفاع افغانستان گفته است که ایجاد برخی تغییرات در این وزارت، قول اردو ها، لوا ها و کندک ها در سال جاری، توانسته تاثیر مستقیم در سرکوب مخالفین مسلح داشته باشد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت از سرکوب داعش در ننگرهار و عقب راندن طالبان در هلمند، ارزگان و غزنی به عنوان مثالی از این دستآوردهای یاد کرده‎است.

در کنار هلمند از ضعف مدیریت نیروهای امنیتی افغان و عقب نشینی های آنان در ولایت ارزگان نیز انتقادات وجود دارد.

بارکزی: نود و هفت درصد خاک ارزگان در دست دشمن و سه در صد آن بدست دولت است.
بارکزی: نود و هفت درصد خاک ارزگان در دست دشمن و سه در صد آن بدست دولت است.

عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان در ولسی جرگه می‎گوید مخالفین مسلح بر نود و هفت درصد خاک ارزگان تسلط دارند.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت حاکمیت حکومت در این ولایت بسیار محدود است.

وی افزود:

"نود و هفت درصد خاک ارزگان در دست دشمن و سه در صد آن بدست دولت است، فقط ادارات دولتی و بازارها در دست دولت است، تمامی مناطق ، ولسوالی ها و قریه جات بدست دشمن است."

ارزگان

از سوی هم حیات الله فضلی یک عضو شورای ولایتی ارزگان تاید میکند که ۹۰ درصد خاک این ولایت به تصرف مخالفان مسلح است.

به گفته وی، ولسوالی های خاص ارزگان، چارچینو، دهراوود و چنارتو در کنترول مخالفان مسلح است.

وی می‎گوید که به دلیل نا امنی ها از شش ماه به اینسو راه‎های مواصلاتی ولسوالی‎های این ولایت مسدود اند و این مسئله باشنده‎های ارزگان را با مشکلات فراوان روبرو ساخته است.

دوست محمد نایاب سخنگوی والی ارزگان هرچند تائید می‎کند که در اطراف شهر ترینکوت مرکز این ولایت مخالفان مسلح حضور دارند اما می‎گوید که هیچ ولسوالی در تصرف مخالفان مسلح قرار ندارد.

غزنی

از سوی هم گزارش‎های از تهدیدات در برخی ولسوالی های غزنی نیز وجود دارد.

جمعه جامع یک عضو شورای ولایتی غزنی به رادیو آزادی گفت که ولسوالی‎های گیرو، واغز، اجرستان، آب بند و زنه خان با تهدید جدی مخالفان مسلح قرار دارد

اما عبدالکریم متین والی غزنی می‎گوید که بدون ولسوالی ناوه، تمامی ولسوالی ها در کنترول حکومت است.

گزارش‎های از تهدیدات در برخی ولسوالی های غزنی نیز وجود دارد.
گزارش‎های از تهدیدات در برخی ولسوالی های غزنی نیز وجود دارد.

او افزود:

"وضعیت غزنی نسبت به گذشته بهتر شده، بدون ولسوالی ناوه، تمامی ولسوالی‎های این ولایت در کنترول حکومت است و هیچ ولسوالی هم با خطر سقوط روبرو نیست."

ننگرهار

از سوی هم در مورد فعالیت‎های داعش و طالبان در ولایت ننگرهار سخن زده می‎شود.

عطا الله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به رادیو آزادی گفته که هنوز هم طالبان و داعش در ولسوالی‎های چپرهار، خوگیانی، پچیراگام، هسکه مینه، اچین، نازیان و برخی ولسوالی‎های دیگر فعالیت دارند.

این درحالیست که بر اساس گزارش اخیر سیگاراداره سرمفتش خاص امریکا برای افغانستان، حکومت این کشور پنج درصد مناطق تحت تسلط اش را در بین ماه‎های جنوری الی می سال ۲۰۱۶ از دست داده‎است.

با آنکه وزارت دفاع افغانستان تهدیدات از سوی مخالفین مسلح را در برخی مناطق کشور می‎پذیرد اما می‎گوید نیروهای امنیتی افغان توانسته‎اند به گروه‎های طالب و داعش ضربات سنگین وارد کنند و آنان را ازشماری مناطق به عقب برانند.

رادمنش: درست است که در ولایت هلمند بعضی مناطقی است که دشمن بعضی تهدیدات را باعث شده است.
رادمنش: درست است که در ولایت هلمند بعضی مناطقی است که دشمن بعضی تهدیدات را باعث شده است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"در هر جای که دشمن هست ما هستیم درست است که در ولایت هلمند بعضی مناطقی است که دشمن بعضی تهدیدات را باعث شده اما ما در آنجا عملیات محاربوی را راه اندازی می‎کنیم اما این به این معنی نیست که در آنجا کاملا حاکمیت آنان است، مثلا در ننگرهار آنان در نه ولسوالی فعالیت داشتند اما آن را به چهار ولسوالی محدود ساختیم."

برخی از آگاهان نظامی می گویند که تصرف شماری از مناطق از سوی نیروهای امنیتی افغان موقتی است.

عتیق الله امرخیل یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت با آنکه نیروهای امنیتی افغان در زمستان سال جاری تلاش کردند اما نتوانستند جلو فعالیت‎های مخالفین مسلح را بگیرند.

وی پیشنهاد می‎کند که در سال پیشرو باید نیروهای امنیتی بخصوص قوای هوایی به گونه کامل تجهیز شوند تا بتواند مخالفان مسلح را سرکوب کنند.

گزارش از سحر لیوال

XS
SM
MD
LG